Få styr på din målgruppe

Kend din målgruppe
Regel nr. 1: Kend din målgruppe! Jo bedre du kender din målgruppe, jo mere præcist kan du tale til – og med dem. Vi lytter bedst, hvis vi oplever, der bliver talt direkte til os og vores behov. Et stærkt kendskab til din målgruppe, vil i sidste ende betyde flere kunder i butikken.
Vid hvad der er værd at vide…
Vi vil gerne understrege: Den tid du bruger på at dykke ned i viden om din målgruppe, betaler sig!
Start med at strukturere det du med sikkerhed ved om dine kunder!
Her er en liste, som kan sætte dine tanker i gang:
- Hvor kommer dine kunder fra?
- Hvilken aldersgruppe er det typisk, der handler eller får deres ydelse hos dig?
- Hvad køber kunderne typisk, og hvor meget?
- Hvilke ydelser eller produkttyper betyder mest for dine kunder?
- Hvad opfatter dine kunder som god service?
- Ved du hvilket behov, du primært dækker hos dine kunder?
- Hvad giver dine kunder størst værdi? God service, kompetent rådgivning, god kvalitet, billige priser osv.
- Hvad interesserer dine kunder, og hvad taler de om?
- Hvilken fælles interesse deler du med dine kunder?
- Hvad er dine kunders udfordringer, drømme og behov?
- Hvordan finder dine kunder dig?
- Hvad og hvem opfatter dine kunder som troværdige?
- Hvilke medier lader dine kunder sig påvirke af?
- Kender du dine kunders købsproces?
Tegningen tager form
Nu har du noteret dig nogle overvejelser, som giver et godt billede af, hvem dine kunder er. Jo mere viden du har, jo tydeligere og mere målrettet kan du blive i din kommunikation.
Hvordan opnår du mere viden om din målgruppe? Stil spørgsmål til dem!
Spørg dine kunder, hvor du møder dem
Fang kunderne i butikken, gennem kundeservice, på webshoppen eller et helt fjerde sted. Hold dig ikke tilbage. De vil gerne hjælpe dig.
Vær ikke bange for at spørge dine kunder efter relevant information. Stil få spørgsmål ad gangen, og stil spørgsmål, du mener, hjælper dig til et stærkere budskab.