Jelling Musikfestival øgede kendskabsgraden til festivalen og satte fart på billetsalget

Jelling Musikfestival ønskede at øge kendskabsgraden til festivalen – ”bivirkningen” var bare, at det også øgede billetsalget!
Udfordring
At øge kendskabsgraden og sælge billetter er selvfølgelig topprioritet og den fornemmeste opgave for Jelling Musikfestival og Booker og Kommunikationsansvarlig, Jeppe Wojcik. De ønskede at finde den rette digitale markedsføringsindsats, for at kunne sprede budskabet om festivalen og derved blive eksponeret til flere potentielle kunder, og i sidste ende sætte skub i billetsalget.
Idé
JFMs mediespecialister, Andreas og Birgit, som er tilknyttet Jelling Musikfestival, præsenterede Jeppe for JFMs produkt; Adsolute. Produktet er en samlet platform, der eksponerer dine opslag på sociale medier og på Danmarks største nyheds- og nichésites, og sikrer maksimal synlighed overfor en defineret målgruppe. Det var præcis hvad Jelling Musikfestival havde brug for, for at nå ud til en endnu større del af potentielle festivaldeltagere.
Resultater
- Jelling Musikfestivals tre Adsolute-kampagner blev vist for samlet 310.027 potentielle gæster i perioden 18. februar 2023 til 15. maj 2023
- Adsolute-kampagnerne leverede en top-præstation med en CTR (click through ratio) på 1,14% – til sammenligning er landsgennemsnittet på 0,12%
- Adsolute har som et vigtigt led i en større markedsføringsindsats hjulpet med, at festivalen for første gang i mange år har fået udsolgt deres lørdagsbillet. Derudover fik festivalen udsolgt deres partout-billetter tidligere end andre år.
Jelling Musikfestival fik tiltrukket endnu flere festivalgæster
Jelling Musikfestival er en af Danmarks største musikfestivaler og har mere end 30 år på bagen. Festivalen er placeret centralt i Syddanmark, og er stærkt forankret i Jelling, Trekantsområdet og regionen. Derfor appellerer festivalen til en målgruppe, der spænder bredt både geografisk og demografisk. Med mange år på bagen har Jelling Musikfestival et trofast publikum, som i høj grad er traditionsbundet omkring festivalen. Derfor har Jelling Musikfestival haft behov for at kunne sprede budskabet om festivalen til andre kredse og geografiske dele af landet, for at kunne tiltrække en bredere palette af publikummer.
Jelling Musikfestival har været tilknyttet JFM i mange år med lokale markedsføringsindsatser i f.eks. Vejle Amts Folkeblad (VAFO), JydskeVestkysten (JV) m.fl.
Da festivalen begyndte at anvende digitale bannerannoncer igennem Adsolute, var det primært tiltænkt til at sprede budskabet og øge kendskabsgraden til festivalen i et større geografisk område igennem bannerannoncerne. Det lykkedes – og resulterede i en øget kendskabsgrad med mange hundredetusinde af visninger på tværs af sociale medier og Danmarks største nyheds- og nichésites – og som resultat af det, en hurtigere udsolgt festival.

”Vi blev taget i hånden gennem hele processen – lige fra de indledende samtaler om Adsolute-produktet til de konkluderende rapporter af kampagnernes effekt. Vi er meget tilfredse – både med processen og effekten”
Med Adsolute fik Jelling Musikfestival udsolgt hurtigere
- Jelling Musikfestival fik effektiv og billig eksponering på sociale medier og Danmarks største niché- og nyhedssites
- De digitale bannerannoncer blev segmenteret og målrettet til målgruppen, og resulterede i synlighed overfor en bredere skare af potentielle festivalgæster
- JFMs afrapportering ved kampagnerne gav et nemt og overskueligt overblik over kampagnernes performance
Jeppe Wojcik fortæller, at han har været utrolig glad for den proces, der har været omkring Adsolute-kampagnerne. De digitale bannerannoncer gav Jelling Musikfestival et samlet overblik over deres markedsføringsindsats, og hvilken effekt det reelt havde.
Et fokus på Adsolute og eksekvering af mulighederne ved brug af platformen igennem de digitale bannerannoncer gav en effektiv cocktail for Jelling Musikfestival. Samarbejdet mellem Jelling Musikfestival og JFM har været stærk gennem mange år, og Adsolute har løftet barren for de resultater, som kan skabes.