17.000 billetter blev revet væk på 10 timer – derfor bruger Fyrværkeri Festival radioannoncer

Fyrværkeri Festival opgraderede i 2018 deres publikumskapacitet fra 6.000 til 17.000! Derfor efterspurgte de flere kunder – og dét fik de!
Udfordring
Da Fyrværkeri Festival flyttede festivalpladsen fra Bjerringbro-området til Viborg, udvidede de publikumskapaciteten fra 6.000 til 17.000. Derfor havde de brug for at booste billetsalget til viborgenserne. De ønskede at øge kendskabsgraden til festivalen i Viborg og omegn, og derfor gik de til Radio Viborg.
Idé
Med ønsket om at øge kendskabsgraden til Fyrværkeri Festivalen og dermed sælge flere billetter, var udfordringen klart defineret. Nanna Pedersen, projektleder/COO hos Fyrværkeri Festivalen, fik fat i Radio Viborg, og blev tilknyttet radiospecialisten, Henrik. Han hjalp med at implementere radioannoncerne og udarbejde den rigtige strategi, så det matchede Fyrværkeri Festivalens behov og ønsker.
Resultater
- Fyrværkeri Festival 2023 solgte sine 17.000 billetter på 10 timer igennem radioannoncer hos Radio Viborg, der er en del af JFM.
Fra 6.000 til 17.000 publikummer
Fyrværkeri Festival startede op i 2011 på Bamsebo Camping i Ulstrup, hvor festivalen dengang primært havde fokus på fyrværkeri og sekundært musikken. Festivalen er stiftet af den nuværende ejer, Mikael Andersen, der som tidligere fyrværker, fik idéen til Fyrværkeri Festival.
Fyrværkeri Festival flyttede i 2013 til Bjerringbro og dernæst i 2018 til Viborg, hvor publikumskapaciteten for alvor blev opgraderet og fokus blev i stedet flyttet til musikken. Det krævede et salg af 17.000 billetter for at have udsolgt i Viborg modsat 6.000 billetter i Bjerringbro. JFM blev kontaktet og radiospecialisten Henrik fra Radio Viborg blev tilknyttet, hvorefter de sammen udviklede og producerede radiospots, der skulle booste billetsalget.
Det blev en kæmpe succes! Allerede første år – i 2018 – var der udsolgt efter 61 dage. Herefter er radioannoncerne blevet et fast inventar, og projektlederen, Nanna, fortæller, at de udelukkende bruger radiospots som deres eneste betalte annoncering, når de skal have solgt billetterne til Fyrværkeri Festival. I 2023 blev Fyrværkeri Festival udsolgt efter 10 timers annoncering på Radio Viborg’s frekvenser.

”Da vi et år ville kombinere radioannoncerne med en tv-reklame til vores billetsalg, blev vi noget overrasket over, at billetterne allerede var revet væk, inden tv-reklamen overhovedet kom i gang”
Fyrværkeri Festival satte ild til radioannoncerne
- Fyrværkeri Festival har haft stor succes med at annoncere i radioen, og benytter i dag udelukkende radioannoncer som deres eneste betalte annoncering
- Mikael, Nanna og Fyrværkeri Festival sparer tid og energi på håndteringen af billetsalget
Da Fyrværkeri Festival flyttede fra Bjerringbro til Viborg, var det vigtigt at få defineret en tydelig strategi for at kunne få solgt alle deres festivalbilletter. Casen er et godt eksempel på, at en klar defineret strategi kan resultere i vedvarende positive resultater. Kendskabsgraden er i høj grad er øget for Fyrværkeri Festival i Viborg og omegn.
Samarbejdet mellem Fyrværkeri Festival og JFM bærer frugt, og Nanna Pedersen fortæller, at de har været utroligt glade for den sparring, de har fået med JFMs radiospecialister – både til at afdække ønsker og behov og til løbende rådgivning om muligheder.
Vil du vide mere om Radio? Få et overblik over Radio her
*estimeret vha. Gallups Lokalradio Index – 2. halvår 2022