Native advertising – Hvad er det, og hvorfor virker det?

Native advertising – Hvad er det, og hvorfor virker det?

I en tid, hvor mange konkurrerer om forbrugerens opmærksomhed med blinkende bannere, farverige annoncer og røde notifikationer på telefonen – kan det være svært at fastholde folks opmærksomhed.

Men enkelte former for annoncering kan heldigvis stadig engagere brugerne. Og én af dem er native, som netop kan trænge gennem støjmuren, ud til kunderne og også fastholde deres opmærksomhed.

Hvad er native advertising?

Native er annoncering, der imiterer sine omgivelser, og falder naturligt ind blandt artikler eller andre former for redaktionelt indhold.

I avisen vil det være en kommerciel artikel om din virksomhed, der minder om en nyhedsartikel i indhold og form.

I en digital native, kunne det være et ”modul” blandt de andre nyhedshistorier, der visuelt minder om dem, og med link til den fulde sponsorerede artikel om din virksomhed. På den måde falder native artiklen ind blandt de andre nyhedshistorier, men altid markeret som sponsoreret indhold, så læseren ikke er i tvivl.

Den gode historie om din virksomhed

En af de store fordele ved native er, at du får du en hel artikel med plads til at boltre dig, så du ikke skal lade dig begrænse til korte one-lines.

Med artiklen får du mulighed for at udfolde historien om din virksomhed, service eller produkt. Her er der mulighed for at sætte ansigt på virksomheden og fortælle, hvad der gør jer helt unikke.

Flere kliks, mere tillid og større købsintention

Banner blindness, på dansk nok nogenlunde oversat til banner blindhed, beskriver folks tendens til at ignorere annoncer og reklamer. Vi er som forbrugere efterhånden så vant til, at bannere og reklamer opfører sig på en bestemt måde, at vi mere eller mindre bevidst filtrerer dem fra. Derfor er det også vigtigt, at du vælger en samarbejdspartner med erfaring, når du skal have designet din bannerannoncering, så du undgår banner blindhed.

Native-artikler har den klare fordel, at de indgår som en naturlig del af indholdet på siden, og dermed undgår du banner blindhed.

En anden fordel er, at læserne er positivt stillede overfor native-artikler. Ofte åbner læseren et nyhedssite eller en avis, når de har tid og mulighed for at engagere sig i indholdet. De opsøger ny viden eller er klar til lade sig inspirere. Og derfor er der langt større sandsynlighed for, at de har tid, oprigtig interesse og gerne vil engagere sig i dit indhold, når de finder avisen frem eller går på et nyhedssite.

Det betyder i sidste ende flere kliks end på traditionel bannerannoncering, forbrugerne har mere tillid til native-annoncer, og så er der målt større købsintention på native frem for bannerannoncer.

Men hvor meget højere, bedre og større snakker vi så om? Godt spørgsmål.

Lad os dykke ned i tallene 🏊

Native har generelt over 8 gange så høj CTR, som banner-annoncering. Det betyder kort fortalt, at brugere på nyhedssites klikker 8 gange mere på en native artikel sammenlignet med en traditionel bannerannonce (Kilde: Appnexus)

En af årsagerne er sandsynligvis, at folk har en mere positiv opfattelse af en native-annonce end andre former for annoncering.  Blandt andet viser undersøgelser, at mange læsere synes, native er en reklameform, som er mere relevant for dem og giver mulighed for at lære mere om virksomhedens branche. Brugt på den rigtige måde er native altså en ”win-win”.

Undersøgelser viser også, at sammenligner du native-annoncering med annoncering på Sociale medier, er det hele 68% af brugerne, som har mere tillid til native annoncer, som indgår som en del af redaktionelt indhold sammenlignet med 55% for sociale medier.

En undersøgelse viser også, at native ads giver en højere købsintention end bannerannoncering med hele 18%. Hvilket betyder at native ikke kun performer på klik og engagement, men også performer, når det kommer til at skabe købelyst (Kilde: Sharethrough).

5 fordele ved native – kort opsummeret

  1. Du får en ekstraordinær mulighed for at fortælle den gode historie om din virksomhed.
  2. Native er bedre til at engagere forbrugeren end traditionel annoncering
  3. Native har 8 x højere klikrate end bannerannoncer
  4. 65% af forbrugerne har mere tillid til native artikler end annoncering på sociale medier
  5. 18% højere købsintention på native sammenlignet bannerannoncer

Sådan laver du en native

Få skrevet en god artikel til din native

Første og måske vigtigste trin er at få udarbejdet noget originalt indhold af høj kvalitet til din native- artikel. Det skal være en artikel, som både indeholder en god historie, som læseren kan fordybe sig i, og som også afspejler det, du gerne vil have ud af din native, som f.eks. god omtale, branding eller leads. Den gode artikel er helt afgørende for, hvordan din native-artikel klarer sig.

Få designet din native artikel

Når den skarpe artikel er godkendt, er det tid til at kigge på den grafiske opsætning. Din artikel skal først oprettes som en artikel, enten på et nyhedssite eller som artikel i printavisen. Husk at tænke billedmateriale eller video med fra starten – det giver både personlighed til din artikel og er et godt blikfang.

Sæt strøm til din native artikel

Skal du have en print native er det vigtigt, at du finder en avis eller et magasin, der når ud til din målgruppe. Det kan være i nichemedier, tillæg, eller lokalavisen alt efter om du vil ramme nogen i et bestemt område eller med en bestemt interesse. Når det kommer til digital native, har du mulighed for at regulere, både hvor, til hvem og hvor ofte din annonce skal vises online.

Og så er din native klar til at komme ud at leve!🎉

Køber du native hos os, hjælper vi dig selvfølgelig igennem hvert trin, og rådgiver dig undervejs. Hos JFM får du en journalist-skrevet artikel og grafisk opsætning af en designer. Så dit budskab kan engagere læseren, og stå knivskarpt i alle vores medier.

Lige nu har vi et særtilbud på native-pakker!

Hvis du tænker, at det lyder som lige dét, dig og din virksomhed står og mangler, så har vi lige nu et særtilbud på native pakker, hvor du kan få op til 256.000 eksponeringer!
Priserne starter fra 9500.-

Tilbuddet gælder kun fra d. 23/5-2023 – 16/6-2023.

Kontakt os Book møde

Kan vi hjælpe?

Vi sidder klar ved telefonen mandag-torsdag fra 8.00-16.00 og fredag fra 08.00-15.30.
Du kan også altid sende os en mail på: markedsfoering@jfmedier.dk – så vender vi tilbage hurtigst muligt.

Book et møde i dag og få lagt en gratis markedsføringsplan

Navn*
Firma*
CVR nummer*
Arbejdsmail*
Telefon*
Indtast mødeinformationer
Foretrukne dage
Kommentar

Få større effekt af din markedsføring, få styr på dine unikke kvaliteter

Har du helt styr på dine unikke kvaliteter? Altså hvordan du skiller dig ud fra mængden, så kunderne vælger dig fremfor konkurrenten?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få en guide til at skille dig ud fra dine konkurrenter og få flere kunder i ”butikken”.

Indtast dine kontaktoplysninger her*
Fornavn
Efternavn
Virksomhed
Din arbejds e-mail
Jeg accepterer nedenstående samtykke

2 Håndværkere som arbejder med tagkonstruktion

Nyhedsbrevet, der styrker din markedsføring
*Ved tilmelding: Når du samtykker til modtagelse af nyhedsbreve fra Jysk Fynske Medier P/S, accepterer du modtagelse af elektroniske nyhedsbreve, som indeholder nyheder, markedsføringstiltag, konkurrencer samt tilbud om deltagelse i sociale og fagligevents for Jysk Fynske Medie samt udvalgte datterselskaber og egene brands. klik her for en komplet oversigt over udvalgte datterselskaber og brands. Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke via linket i bunden af den tilsendte e-mail eller ved henvendelse. Læs vores privatlivs- og cookiepolitik her