6 markedsførings-fælder, du skal undgå

6 markedsførings-fælder, du skal undgå

Men som mange falder i

Der er markedsføring, og så er der regnskab. To store discipliner, du som ansvarlig i en virksomhed må forholde dig til – hvad enten det interesserer dig eller ej.

Det er med markedsføring som med økonomi: du ved, det er vigtigt, men du ved også, det kan være dyrt at fejle.

En medierådgiver kan derfor være en god investering. Lidt ligesom en revisor.

Før du hyrer en ekspert, er der 6 markedsførings-fælder, du skal kende.

For navigerer du dig udenom dem, står du endnu stærkere med din markedsføringsindsats.

Fælde 1: Du markedsfører dig slet ikke

Uanset om du er en nystartet eller mere etableret virksomhed, er et vigtigt at få dit navn og logo slået fast. Det er vigtigt at kommunikere dine unikke kvaliteter. Fortælle hvorfor kunderne skal vælge dig, fremfor din konkurrent.

Du synes måske, du har et fint flow af kunder, og har derfor ikke behov for markedsføring.
Men hvis du slet ikke markedsfører dig, mister du en gylden mulighed for, at flere (nye) kunder opdager dig.

For hvad så, når dine kunder vælger en anden leverandør, som de har set annoncere i lokalavisen?

Eller de er blevet eksponeret for konkurrentens tilbud tilstrækkeligt mange gange? Så mister du dine kunder til konkurrenten – uden at der kommer nye til.

Prøv at tænke i budskaber, der fokuserer på din kundes behov – og samtidig kommunikerer dine unikke fordele. Tænk udefra-og-ind, når du kommunikerer om dig selv.

Altså ude fra kundens synspunkt. Kunden vil altid tænke ’what’s in it for me?’, og dét skal du have in mente, hver gang du kommunikerer.

Ex: I stedet for at sige ’Vi er en familiejet virksomhed, som har eksisteret siden 1821’.

Så sig ’Her kan du stole på kvaliteten. Vi har nemlig hjulpet vores kunder med xxxx i 200 år’.

Kan du se den lille forskel?
Budskabet skal starte hos kunden.

Basale kvaliteter:  Dækker over de grundlæggende kvaliteter, som dine kunder som minimum forventer er på plads og i orden.

Specielle kvaliteter: Udgøres af de fordele, som adskiller dine produkter eller din virksomhed fra de mest gængse konkurrenter.

Unikke kvaliteter: Består i de specielle kvaliteter, som din virksomhed er alene om at repræsentere i markedet, og som er svære at kopiere.

Fælde 2: Du leverer irrelevante budskaber

Alle vil have forbrugernes opmærksomhed. Så det vigtigste er, at du kommunikerer klart og tydeligt. Det skal være tydeligt, hvorfor din målgruppe skal vælge dig.

Tænk ’less is more’. Et eller to skarpe budskaber er overskuelige og lette at afkode, og nemmere for modtageren at huske.

 

Fælde 3: Du lægger alle æg i én kurv

Det kan være svært at holde styr på alle de annonceringsmuligheder, der findes. Måske har du tænkt, at ’så længe, jeg er på Facebook og poster indhold regelmæssigt, er det godt nok’.

Men hvad med alle dine potentielle kunder, der ikke nødvendigvis er på Facebook? Eller endnu værre: hvis Facebooks algoritme slet ikke viser dit indhold til din målgruppe?

Hvis du differentierer din palette af medier, vil du have større chance for at blive set eller hørt. Lav derfor en medieplan, der indeholder flere medier (og måske flere forskellige budskaber), for derved at være synlig for potentielle kunder, uanset hvor de befinder sig.

Vidste du at

Facebook brugere ser hver annoncer 1,7 sekunder på telefon og 2,5 sekunder på computeren, når de scroller.

På nyhedssites er det 5,3 sekunder på telefon og 16,3 sekunder på computeren

Facebook IQ – Capturing Attention in Feed: The Science Behind Effective Video Creative – 20.04.2016 Google Analytics, 10.12 2017 – 8.1 2018

Fælde 4: Du ignorerer lokal markedsføring

Du har hørt det fra os før, og nu hører du det igen: Husk at fokusere på lokal markedsføring. Her kan nemlig ligge en guldgrube af loyale kunder.

Du kan også vende den om: Du foretrækker også et lokalt pizzeria, en lokal ejendomsmægler eller håndværkere fra lokalområdet, ikke?

Dine kunder er ikke anderledes. De vil også foretrække en lokal leverandør eller butik, når de søger efter et produkt, der matcher, hvad du kan tilbyde dem.

Fælde 5: Du forsøger at sælge til alle

Mener du, at din målgruppe i princippet er alle, bliver dit budskab uskarpt. Du risikerer, at du ikke rigtigt rammer nogen med det. Måske er din målgruppe vitterligt meget bred, men så beslut dig for at fokusere på specifikke dele af målgruppen.

Målret nogle budskaber særligt til børnefamilier. Andre budskaber særligt til singler. En tredje kampagne retter du mod mænd, osv.

Du differentierer dig ikke, hvis én slags budskab skal ramme alle slags mennesker på én gang.

Det kræver selvfølgelig, at du kender din målgruppe og ved, hvor de befinder sig.

Ved du fx, at (en del af) din målgruppe er kvinder mellem 40-60 år, skal du vælge et budskab, netop de kan relatere til. Og du kan annoncere i magasiner og aviser, som målgruppen læser. Kombinerer du det med online markedsføring på udvalgte medier og måske et velproduceret radiospot, er der stor chance for, at de husker dig, når de er i markedet efter lige præcis din type produkt eller ydelse.

… Men husk fælde 2: Levér skarpe, relevante budskaber.


 

Foretrækker du personlig sparring?

Book en tid hos en af vores lokale medierådgivere og få et professionelt blik på din markedsføringsindsats. Vi hjælper dig gratis i gang med en effektiv markedsføringsplan, der tager afsæt i din virksomheds behov.


 

Fælde 6: Du fokuserer kun kortsigtet

Der findes ikke nogen quick fixes i markedsføring (men der findes grundregler, som dem du får her). Selvom det er fristende at annoncere massivt i en kort periode, hvor du godt kunne bruge lidt flere kunder i din forretning, vil du få de bedste resultater med et langsigtet fokus.

Jo mere kontinuerlig du er i din markedsføring, desto større kendskab opnår du. Det betyder, at hvis din målgruppe kender dig fra løbende markedsføring, vil du have en god chance for at være forrest i deres bevidsthed, når de får behov for dit produkt eller ydelse.

Men kan du så slet ikke lave en kortsigtet kampagne, fx til Black Friday?
– Selvfølgelig kan du det!

Du skal bare kombinere den med kontinuerlig og konstant markedsføring med andre budskaber. Så kan du sagtens kombinere dét, vi kalder taktisk og langsigtet kommunikation. Du vil endda typisk opleve bedre resultater ved en lille, taktisk kampagne, efter du har arbejdet kontinuerligt med din markedsføring – end hvis du kun annoncerede lige op til fx Black Friday og så ellers ikke.

Brug for hjælp?

Markedsføring kan være en stor mundfuld. Især hvis du har drøntravlt med at skabe gode kundeoplevelser og ikke har tiden til at fordybe dig i markedsføring.

Hvis du har brug for at komme professionelt fra start, så tilbyder vi din virksomhed gratis sparring til en effektiv markedsføringsplan. Book gratis sparring her.

video

Kontakt os Book møde Nyhedsbrev

Kan vi hjælpe?

Skal vi hjælpe dig godt i gang med din markedsføring?

Ring op eller send en mail, vi sidder klar til at hjælpe dig.

Mediernes styrker

Book et møde i dag og få lagt en gratis markedsføringsplan

Navn*
Firma*
CVR nummer*
Arbejdsmail*
Telefon*
Fire forretningsfolk planlægger markedsføring på kontor
Indtast mødeinformationer
Foretrukne dage
Kommentar

Få større effekt af din markedsføring, få styr på dine unikke kvaliteter

Har du helt styr på dine unikke kvaliteter? Altså hvordan du skiller dig ud fra mængden, så kunderne vælger dig fremfor konkurrenten?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få en guide til at skille dig ud fra dine konkurrenter og få flere kunder i ”butikken”.

Indtast dine kontaktoplysninger her*
Fornavn
Efternavn
Virksomhed
Din arbejds e-mail
Jeg accepterer nedenstående samtykke

2 Håndværkere som arbejder med tagkonstruktion

Nyhedsbrevet, der styrker din markedsføring
*Ved tilmelding: Når du samtykker til modtagelse af nyhedsbreve fra Jysk Fynske Medier P/S, accepterer du modtagelse af elektroniske nyhedsbreve, som indeholder nyheder, markedsføringstiltag, konkurrencer samt tilbud om deltagelse i sociale og fagligevents for Jysk Fynske Medie samt udvalgte datterselskaber og egene brands. klik her for en komplet oversigt over udvalgte datterselskaber og brands. Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke via linket i bunden af den tilsendte e-mail eller ved henvendelse. Læs vores privatlivs- og cookiepolitik her