Skab vækst i din virksomhed

Er markedsføring en driver for vækst i din virksomhed?
Effektiv markedsføring af din virksomhed kræver, at du har styr på dit formål. Hvor skal væksten komme fra, fra hvem, og hvordan?
En stærk og gennemtænkt forretningsplan er selve rygraden i din virksomhed. Et vigtigt parameter til at opnå vækst er din markedsføring. Før du overhovedet begynder at overveje at annoncere, skal du derfor gøre dig klart, hvad din virksomhed vil opnå med annoncering. Hvad er dit formål?
1. Hvad er dit formål, hvor skal væksten komme fra?
Formål er det første ud af 5 parametre, som du skal have styr på for at sikre en markedsføringsplan som skaber vækst. Væksten kommer naturligt fra at få kunder i din forretning – men hvem?
- Helt nye kunder?
- Eksisterende kunder, der skal købe nye produkter i forretningen?
- Eksisterende kunder, der skal købe mere af det, de allerede køber?
- Nuværende kunder, der kommer oftere og bliver mere loyale?
Hvis du er helt ny på markedet, så har du blikket rettet mod nye kunder. Det kan du læse mere om i artiklen: Kickstart din nye virksomhed
Har din virksomhed været på markedet i længere tid, kan ønsket til, hvor væksten skal komme fra, variere. Måske står du i en situation, hvor du skal identificere nye kunder, nye geografiske områder, nye demografiske målgrupper osv.
Skab vækst med den rigtige markedsføringsplan
Når du har identificeret, hvor væksten skal komme fra, skal du lave den helt rigtige markedsføringsplan.
Markedsføringsplanen skal indeholde:
- Formål (hvor skal væksten komme fra?)
- Find din målgruppe
- Plan for budskab og indhold
- Krav til medier
- Plan for eksekvering
Hvor skal du starte? Hvis du har brug for sparring, så står vi klar. Med GROW hjælper vi mere end 1800 virksomheder med marketing på abonnement.
Læs mere om markedsføring på abonnement her.
Herunder får du hjælp til de sidste 4 elementer, som en effektiv markedsføringsplan skal indeholde
De sidste 4 elementer til din plan
4 elementer som sikrer en effektiv markedsføringsplan
2. Find din målgruppe
Afgræns din målgruppe og sælg bedre. Det kan lyde som et paradoks, men faktum er, at jo bedre du kender din målgruppe, desto mere præcis kan du blive i din markedsføring.
Læs mere i artiklen: Få styr på din målgruppe
3. Budskab og indhold
Få styr på din virksomheds unikke kvaliteter og kend dine kunders udfordringer og drømme, så er du på rette spor. Dit budskab skal være nemt at afkode. Den grafiske indpakning skal spille, og så skal der altid være en klar og tydelig købsopfordring.
Læs mere i artiklen: Find et budskab, der virker
4. Krav til medier
Forskellige medier har forskellige styrker. Vi skelner mellem kvantitative og kvalitative medier. Kvantitative medier er gode til at sikre frekvens, timing og dækning. Ved kvalitative medier handler det om, hvor godt mediet fungerer i forhold til dit budskab og formål med kampagnen.
Læs mere i artiklen: Sådan vælger du de rigtige medier
5. Plan for eksekvering og frekvens
En fast og løbende markedsføring sikrer, at dit produkt eller din virksomhed bliver husket eller genkendt, når der opstår et købsbehov. En Google Trends søgning giver en vigtig pejling på efterspørgslen, men det betaler sig også at kende de forskellige måder at lave relevante kampagner på.
Læs mere i artiklen: Fang dine kunder hvor de er, når de er der
“Det er jo sindssygt hvad vi har opnået. Vores index-tal banker op igennem loftet”
Spar i Viborg, Bo VestergaardKom godt og gratis i gang
Har du brug for hjælp til at udnytte dit markedsføringspotentiale? Så book et møde med os. Vi tilbyder at lægge en gratis markedsføringsplan for din virksomhed med fuld fokus på vækst ud fra dit unikke ståsted. Book møde her