Få mere tid til din forretning

Brug tiden rigtigt
Et årshjul giver dig det forkromede overblik over planlægningen af din markedsføring. Samtidig vinder du mere tid til din forretning.
Som selvstændig har du tit alle kasketterne på selv. Du ved godt, at markedsføring er vigtigt, men det bliver aldrig din førsteprioritet. Du har simpelthen ikke tid. Løsningen er planlægning og en basal viden om målgruppen og de redskaber, der gør din indsats skarp og effektiv. Det starter alt sammen med et årshjul.
Sådan gør du
Start i helikopterperspektiv. Stil dig selv spørgsmålet:
Hvornår sker hvad, og hvilke budskaber skal jeg kommunikere til hvem, og hvordan?
Et årshjul er i praksis en cirkelformet kalender med rigelig plads til at besvare hv-spørgsmålene. Overblikket over årets gang giver dig en pejling på, hvornår det giver bedst mening at markedsføre din forretning.
Udfyld din virksomheds årshjul
Start med de største arrangementer og begivenheder og fyld løbende på. Undervejs vil du opleve, at ideerne til relevante tiltag med høj aktualitet automatisk begynder at poppe op.
Få gode ideer med disse spørgsmål:
- Er der særlige events, nyheder, løbende kampagner, som du gerne vil kommunikere i løbet af året?
- Har de skiftende sæsoner forskellig betydning for dit produkt eller dine ydelser?
- Er der perioder, hvor dine varer eller ydelser har større betydning i dine kunders hverdag?
- Er der begivenheder i dit lokalområde eller regionalt, som du altid skal huske?
- Hvilke årlige begivenheder, traditioner og højtider kan du tappe ind i?
Download skabelon til årshjul her
Hvordan står det til med efterspørgslen?
Har du kunder året rundt, eller er dit salg mere sæsonbetonet? Med Google Trends kan du få en pejling på, hvilke søgninger, der er mest populære på hvilket tidspunkt, og i hvilke geografiske områder. Søg på ord, der relaterer sig til din branche, og få et overblik over efterspørgslen.
Jo bedre du kender din målgruppe, desto bedre kan du bøje dit salgsbudskab i neon. Sæt ord på dine kunder. Hvem er de, og hvad motiverer dem til at købe dine varer? Læs mere om målgrupper her.
Læg en plan
Næste trin er en plan for selve eksekveringen af markedsføringen. Det kan du læse mere om i artiklen: Fang dine kunder hvor de er, når de er der…
“Effekten har for det først været, at jeg kan koncentrere mig om det, jeg skal kunne koncentrere mig om”
Rasmus Pihl, Arkitektfirmaet Give HusetForetrækker du personlig sparring?
Book en tid hos en af vores lokale medierådgivere og få et professionelt blik på din markedsføringsindsats. Vi hjælper dig gratis i gang med en effektiv markedsføringsplan, der tager afsæt i din virksomheds behov.