Billede af en buket roser

Dødsannoncer og taksigelser

Ønsker du at indrykke en jubilæums- eller tillykkehilsen? Læs mere om jubilæums- og tillykkeannoncer her


Dødsannonce i avisen

Har du mistet en person, som du har kær, hjælper vi gerne med indrykning af dødsannoncen. En dødsannonce er en offentlig bekendtgørelse, som eksempelvis kan indeholde tid og sted for afholdelse af begravelse, bisættelse eller mindesammenkomst. Ønsker du at indrykke annoncen efter afholdelse af højtideligheden, er dette også muligt.

Traditionelt set har denne type annoncering været forbundet med en offentliggørelse i den fysiske avis. I dag er det dog muligt at indrykke annoncen digitalt såvel som fysisk.

Taksigelse i avisen

Ønsker du at takke for deltagelse ved eksempelvis en begravelse, bisættelse, mindehøjtidelighed eller lignende, har du mulighed for at indrykke en sådan tilkendegivelse i vores fysiske såvel som digitale aviser.

Eksempel på dødsannonce

Eksempel på dødsannonce

Forklaring af dødsannonce

Forklaring af eksempel på dødsannonce

Kontakt os, så kontakter vi dig

Udfyld formularen, så kontakter vi dig for at sikre os, at din dødsannonce og/eller taksigelse lever op til dine behov og ønsker. 

Du bliver kontaktet indenfor 24 timer på hverdage. 

Fulde navn*
Mail*
Telefon*
Post nr.*
Fakturaadresse*
Dato for indrykkelse*
Afdødes navn*
Andet*
Navn på ugeavis/dagblad*
Læs vores cookie- og privatlivspolitik. Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke ved at kontakte os.

Hvad skal der stå i en dødsannonce og/eller taksigelse?

Der er ingen krav om, hvad der skal stå i en dødsannonce og/eller taksigelse. Ved en dødsannonce skriver nogle f.eks. om dødsfaldet, andre holder sig til info vedrørende den kommende eller måske for nyligt afholdte begravelse. En taksigelse kan være for deltagelse til en begravelse, mindehøjtidelighed eller lignende.

Typisk vil annoncerne indeholde:

  • Navn, alder og dato for dødsfald
  • En lille hilsen
  • Tid og sted for evt. ceremoni
  • Afsender af annoncen

Dette gælder både annoncering online og annoncer i avisen. Ønsker du et bestemt symbol, det kan være et hjerte eller et kors, er det selvfølgelig også muligt.

Nogle vælger også at indrykke et skriv efter højtideligheden i form af en taksigelse. En taksigelse fungerer på stort set samme måde som en dødsannonce, men kan istedet være en tak til de fremmødte eller en tak for støtten gennem en svær tid. Har den afdøde haft et ønske om donationer til velgørende formål i stedet for eksempelvis bårebuketter kan dette også trykkes.

 

Prisen på en dødsannonce og/eller taksigelse

Indhold, længde og størrelse har alt sammen indflydelse på, hvad prisen er for at få indrykket en annonce. Hvor lang skal din hilsen være? Hvor mange symboler/ikoner skal du have tilføjet? Skal der være en pæn ramme omkring annoncen?

Derudover er der en smule forskel på, om du ønsker annoncen indrykket i et lokalt dagblad som Fyens Stiftstidende (fyens.dk), JydskeVestkysten (jv.dk), Århus Stifstidende (stiften.dk) eller i en af dine lokale ugeaviser.

Dødsannoncens betydning

I vores liv oplever vi alle på et tidspunkt tabet af en nær ven, familiemedlem eller en elsket person. I disse svære stunder har dødsannoncer en særlig betydning. At offentliggøre en dødsannonce er en tradition, der har eksisteret i årtier, og den spiller en væsentlig rolle i bearbejdelsen af sorgen, deling af minder og opretholdelse af det afdødes arv.

Overvejelser ved udgivelse af dødsannoncer

Det er vigtigt at gøre sig nogle overvejelser ved udgivelse af en dødsannonce. Overvejelser kan bl.a. være:

  • Respekt for afdødes ønsker: Det er vigtigt at respektere den afdødes ønsker vedrørende annonceringen af deres bortgang. Nogle mennesker udtrykker i deres testamente eller livstestamente, om de ønsker en dødsannonce eller ej.
  • Valg af medie: Overvej hvilket medie der er mest passende til at offentliggøre dødsannoncen. Traditionelt har ugeaviser eller dagblade været det primære valg, da det er en neutral og professionel placering.
  • Indhold i dødsannoncen: Tænk grundigt over, hvilket indhold der skal inkluderes i dødsannoncen. Typisk indeholder den afdødes fulde navn, datoer for fødsel og død, detaljer om begravelsesceremonien, og muligvis en kort beskrivelse af den afdødes liv og bedrifter. Se evt. eksemplet længere oppe på siden.

 

Hvorfor er det en god idé at udgive en dødsannonce?

En dødsannonce kan være med til at ære den afdøde samt informere bekendte om personens bortgang. Der kan være en række positive grunde til at udgive en dødsannonce:

  • Meddelelse til samfundet: Dødsannoncer fungerer som en formel meddelelse til samfundet om en persons bortgang. Det giver folk mulighed for at vise deres medfølelse og støtte til den sørgende familie.
  • Opretholdelse af forbindelser: Dødsannoncer kan nå ud til fjernere familiemedlemmer, venner og bekendte, som ellers måske ikke ville have kendt til tabet. Det muliggør, at folk, der har haft forbindelse til den afdøde, kan deltage i begravelsesceremonien eller sende deres kondolencer.
  • Mindet om den afdøde: Dødsannoncer er en måde at ære og bevare mindet om den afdøde på. De giver familien mulighed for at dele information om personens liv, bedrifter og kvaliteter, der gjorde dem unikke.
  • Sammenkomst af støtte: Dødsannoncer tiltrækker ofte en strøm af støttende beskeder, kondolencer og minder fra dem, der har kendt den afdøde. Dette kan være en trøst for den sørgende familie og en måde at se, hvor mange liv den afdøde har berørt.
Kontakt os Book møde

Kan vi hjælpe?

Vi sidder klar ved telefonen mandag-torsdag fra 8.00-16.00 og fredag fra 08.00-15.30.
Du kan også altid sende os en mail på: markedsfoering@jfmedier.dk – så vender vi tilbage hurtigst muligt.

Book et møde i dag og få lagt en gratis markedsføringsplan

Navn*
Firma*
CVR nummer*
Arbejdsmail*
Telefon*
Indtast mødeinformationer
Foretrukne dage
Kommentar

Få større effekt af din markedsføring, få styr på dine unikke kvaliteter

Har du helt styr på dine unikke kvaliteter? Altså hvordan du skiller dig ud fra mængden, så kunderne vælger dig fremfor konkurrenten?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få en guide til at skille dig ud fra dine konkurrenter og få flere kunder i ”butikken”.

var posturl = 'https://app.emarketeer.com/ext/form/receiver.php'; submitMe = function(){ document.forms['emform_338295a5d25cc398d2aaad27e80154adb5d3f3a'].action = posturl; document.forms['emform_338295a5d25cc398d2aaad27e80154adb5d3f3a'].submit(); }
Indtast dine kontaktoplysninger her*
Fornavn
Efternavn
Virksomhed
Din arbejds e-mail
Jeg accepterer nedenstående samtykke

2 Håndværkere som arbejder med tagkonstruktion

Nyhedsbrevet, der styrker din markedsføring
*Ved tilmelding: Når du samtykker til modtagelse af nyhedsbreve fra Jysk Fynske Medier P/S, accepterer du modtagelse af elektroniske nyhedsbreve, som indeholder nyheder, markedsføringstiltag, konkurrencer samt tilbud om deltagelse i sociale og fagligevents for Jysk Fynske Medie samt udvalgte datterselskaber og egene brands. klik her for en komplet oversigt over udvalgte datterselskaber og brands. Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke via linket i bunden af den tilsendte e-mail eller ved henvendelse. Læs vores privatlivs- og cookiepolitik her