Dagligvarebranchen – Brug din hjemmebanefordel

Købmandens guide til ”local hero”-markedsføring
Som mindre købmand er du et aktivt mødested og omdrejningspunkt i lokalområdet. Det skaber loyalitet, og det er din unikke fordel som lokal købmand. Hvad gør du for at styrke dine lokale kunderelationer?
Undersøgelser viser, at:
- 16% af danskerne køber varer dagligt, og 46% handler dagligvarer hver anden dag
- I gennemsnit bruger en dansk husstand 300 kr. på dagligvarer om året
- 66% af danskerne benytter ofte ugens og dagens tilbud
- 59% af danskerne køber lokalt producerede fødevarer, hvis de kan få det
Danskerne og hvor ofte de køber dagligvarer
Udnytter du din hjemmebanefordel?
Som mindre købmand mærker du dagligt konkurrencen fra de store supermarkeder, der har kapacitet til at drive et stort varelager. Samtidig adskiller dit varesortiment sig måske ikke synderligt fra konkurrenterne i nærområdet. Det kræver derfor, at du får kortlagt dine unikke kvaliteter. Som lokal købmand har du altid en klar fordel. Du spiller på hjemmebane. Du kender dine kunder og er på forkant med deres indkøbsmønstre og købsadfærd, og har en personlig relation til mange af dine kunder. Det skal du bygge din markedsføring op omkring.
Bliv lokalområdets foretrukne indkøbssted. Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få en gratis guide til at finde netop dine unikke kvaliteter.
Vi er bomstærke på lokal markedsføring. Vi tilbyder at hjælpe dig med at lægge en effektiv markedsføringsplan med afsæt i din behov.
Book et gratis sparringsmøde her.
Herunder får du tre parametre, der styrker din kunderelation
Tre stærke parametre til købmanden
Tre parametre, som styrker din kunderelation
1. Ved du nok om dine kunder?
Dine stamkunder kan godt lide at føle sig som noget særligt. Du kan med fordel stille dine kunder et enkelt spørgsmål, f.eks. om deres postnummer, når de er i din butik. På den måde kan du løbende opbygge en større viden om dine kunders ønsker og behov.
Måske er du allerede begyndt at indsamle data om dine kunder, men du er usikker på, hvordan du skal gribe det an og bruge det i din forretningsudvikling? Her kan vi hjælpe dig med en plan, der bygger på datadreven indsigt fremfor mavefornemmelser.
Læs mere i artiklen: Få styr på din målgruppe.
2. Skab stærke relationer til dine kunder
Hos dig føler dine kunder sig velkomne. De oplever god service. Og de ved, hvor de skal finde varerne. Du kan styrke disse relationer gennem loyalitetsskabende tiltag som en vinaften, fredagsslikdag for hele familien, blomsterdag osv. Overvej også hvilke muligheder, du har for at indgå aftaler med producenter i lokalområdet for at imødekomme dette behov hos dine kunder. Sammen kan I skabe et samarbejde og måske også et event omkring de lokalt producerede varer, som der er stor efterspørgsel på.
Storytelling med en autentisk og lokalforankret historie med dig selv som frontfigur er også oplagt til dig som lokal købmand. Du er et kendt ansigt i byen og ved at bruge dig selv som element i din markedsføring, kan du virkelig skille dig ud fra mængden.
Har du en god historie på lager? Læs artiklen: Find budskabet der virker.
“Det er jo sindssygt hvad vi har opnået. Vores index-tal banker op igennem loftet”
Spar Viborg, Bo Vestergaard3. Markedsføring, der kan ses i dine indekstal
I de fleste områder rammer Ugeavisen 9 ud af 10 forbrugere. Med annoncering her kan du ramme meget specifikke og lokale kunder. Den lokale ugeavis er selvskreven til ugens tilbud, men alle medier har deres forskellige styrker. Da kendskab er alfa og omega for din købmandsbutik, bør du vide hvilke mediemix, der giver mest værdi for annoncekronerne. Den rette kombination af annoncering i dagblade, nyhedssites, i radio og online giver flere kunder i butikken.
Se hvordan købmand Bo har opnået stor lokal synlighed…
Brug for hjælp?
Gør som Bo fra SPAR i Viborg og skab vækst til din butik. Vi står klar til at hjælpe dig, der har brug for en markedsføringsplan, der virker fra dag 1. Vi tager afsæt i din butiks styrker og udfordringer.