Dagligvarebranchen – Brug din hjemmebanefordel

Dagligvarebranchen – Brug din hjemmebanefordel

Købmandens guide til ”local hero”-markedsføring

Som mindre købmand er du et aktivt mødested og omdrejningspunkt i lokalområdet. Det skaber loyalitet, og det er din unikke fordel som lokal købmand. Hvad gør du for at styrke dine lokale kunderelationer?

Undersøgelser viser, at:

  • 16% af danskerne køber varer dagligt, og 46% handler dagligvarer hver anden dag
  • I gennemsnit bruger en dansk husstand 300 kr. på dagligvarer om året
  • 66% af danskerne benytter ofte ugens og dagens tilbud
  • 59% af danskerne køber lokalt producerede fødevarer, hvis de kan få det
Kilde: Index Danmark/Gallup 2020 / Målgruppe: 12 år+ / Stikprøve: 22.008
quote

Danskerne og hvor ofte de køber dagligvarer

video

Kilde: Index Danmark/Gallup 2020 / Målgruppe: 12 år+ / Stikprøve: 22.008

Udnytter du din hjemmebanefordel?

Som mindre købmand mærker du dagligt konkurrencen fra de store supermarkeder, der har kapacitet til at drive et stort varelager. Samtidig adskiller dit varesortiment sig måske ikke synderligt fra konkurrenterne i nærområdet. Det kræver derfor, at du får kortlagt dine unikke kvaliteter. Som lokal købmand har du altid en klar fordel. Du spiller på hjemmebane. Du kender dine kunder og er på forkant med deres indkøbsmønstre og købsadfærd, og har en personlig relation til mange af dine kunder. Det skal du bygge din markedsføring op omkring.

Bliv lokalområdets foretrukne indkøbssted. Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få en gratis guide til at finde netop dine unikke kvaliteter.

Vi er bomstærke på lokal markedsføring. Vi tilbyder at hjælpe dig med at lægge en effektiv markedsføringsplan med afsæt i din behov.
Book et gratis sparringsmøde her.

Herunder får du tre parametre, der styrker din kunderelation

Tre stærke parametre til købmanden

Tre parametre, som styrker din kunderelation

1. Ved du nok om dine kunder?

Dine stamkunder kan godt lide at føle sig som noget særligt. Du kan med fordel stille dine kunder et enkelt spørgsmål, f.eks. om deres postnummer, når de er i din butik. På den måde kan du løbende opbygge en større viden om dine kunders ønsker og behov.

Måske er du allerede begyndt at indsamle data om dine kunder, men du er usikker på, hvordan du skal gribe det an og bruge det i din forretningsudvikling? Her kan vi hjælpe dig med en plan, der bygger på datadreven indsigt fremfor mavefornemmelser.

Læs mere i artiklen: Få styr på din målgruppe.

2. Skab stærke relationer til dine kunder

Hos dig føler dine kunder sig velkomne. De oplever god service. Og de ved, hvor de skal finde varerne. Du kan styrke disse relationer gennem loyalitetsskabende tiltag som en vinaften, fredagsslikdag for hele familien, blomsterdag osv. Overvej også hvilke muligheder, du har for at indgå aftaler med producenter i lokalområdet for at imødekomme dette behov hos dine kunder. Sammen kan I skabe et samarbejde og måske også et event omkring de lokalt producerede varer, som der er stor efterspørgsel på.

Storytelling med en autentisk og lokalforankret historie med dig selv som frontfigur er også oplagt til dig som lokal købmand. Du er et kendt ansigt i byen og ved at bruge dig selv som element i din markedsføring, kan du virkelig skille dig ud fra mængden.

Har du en god historie på lager? Læs artiklen: Find budskabet der virker.

 

quote

“Det er jo sindssygt hvad vi har opnået. Vores index-tal banker op igennem loftet”

Spar Viborg, Bo Vestergaard

3. Markedsføring, der kan ses i dine indekstal

I de fleste områder rammer Ugeavisen 9 ud af 10 forbrugere. Med annoncering her kan du ramme meget specifikke og lokale kunder. Den lokale ugeavis er selvskreven til ugens tilbud, men alle medier har deres forskellige styrker. Da kendskab er alfa og omega for din købmandsbutik, bør du vide hvilke mediemix, der giver mest værdi for annoncekronerne. Den rette kombination af annoncering i dagbladenyhedssites, i radio og online giver flere kunder i butikken.

Se hvilke medier vi kan hjælpe dig med i dit lokalområde

Se hvordan købmand Bo har opnået stor lokal synlighed…

video

Brug for hjælp?

Gør som Bo fra SPAR i Viborg og skab vækst til din butik. Vi står klar til at hjælpe dig, der har brug for en markedsføringsplan, der virker fra dag 1. Vi tager afsæt i din butiks styrker og udfordringer.

Book et gratis workshopmøde her.

Kontakt os Book møde Nyhedsbrev

Kan vi hjælpe?

Skal vi hjælpe dig godt i gang med din markedsføring?

Ring op eller send en mail, vi sidder klar til at hjælpe dig.

Mediernes styrker

Book et møde i dag og få lagt en gratis markedsføringsplan

Navn*
Firma*
CVR nummer*
Arbejdsmail*
Telefon*
Fire forretningsfolk planlægger markedsføring på kontor
Indtast mødeinformationer
Foretrukne dage
Kommentar

Få større effekt af din markedsføring, få styr på dine unikke kvaliteter

Har du helt styr på dine unikke kvaliteter? Altså hvordan du skiller dig ud fra mængden, så kunderne vælger dig fremfor konkurrenten?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få en guide til at skille dig ud fra dine konkurrenter og få flere kunder i ”butikken”.

Indtast dine kontaktoplysninger her*
Fornavn
Efternavn
Virksomhed
Din arbejds e-mail
Jeg accepterer nedenstående samtykke

2 Håndværkere som arbejder med tagkonstruktion

Nyhedsbrevet, der styrker din markedsføring
*Ved tilmelding: Når du samtykker til modtagelse af nyhedsbreve fra Jysk Fynske Medier P/S, accepterer du modtagelse af elektroniske nyhedsbreve, som indeholder nyheder, markedsføringstiltag, konkurrencer samt tilbud om deltagelse i sociale og fagligevents for Jysk Fynske Medie samt udvalgte datterselskaber og egene brands. klik her for en komplet oversigt over udvalgte datterselskaber og brands. Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke via linket i bunden af den tilsendte e-mail eller ved henvendelse. Læs vores privatlivs- og cookiepolitik her