Håndværkerbranchen – Slagkraftig markedsføring

Håndværkerens guide til slagkraftig markedsføring
Der bliver knoklet i håndværkerbranchen. Og måske tænker du, at markedsføring er overflødigt, fordi du allerede har en fyldt ordrebog. Men hvad gør du for at lande den type opgaver, du allerhelst vil have?
Undersøgelser viser, at:
- 72% af danskerne bor i egen bolig – og mange har moderniseringsplaner de kommende år
- 11% af danskerne vil anskaffe eller udskifte badeværelse indenfor det kommende år
- Erhvervsmæssigt har 186.000 danskere været involveret i indkøb af bygge- og anlægsanskaffelser for deres virksomhed indenfor de sidste to år
Danskerne og deres overvejelser om modernisering af boligen
Hvilke ordrer vil du helst lande?
Konkurrencen i byggebranchen er hård, og mange håndværkerfirmaer minder om hinanden. Hvis du gerne vil vækste yderligere, få større projekter eller flere af en bestemt type kunder eller opgaver, så skal du stille knivskarpt ind på dit firmas unikke kvaliteter. I din markedsføring skal du skilte med din ekspertise og bygge markedsføringen op omkring det, din virksomhed er allerbedst til og ønsker at lave endnu mere af.
Kom i gang allerede i dag. Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få en gratis guide til at finde netop dine unikke kvaliteter.
Herunder får du tre parametre, som får dig i det lokale søgelys
Tre vigtige parametre til håndværkeren
Tre parametre, som får dig i det lokale søgelys
1. Lokal synlighed
Mange søger efter håndværkere i deres lokalområde. Derfor er det afgørende, at dit firma er synligt digitalt. Først og fremmest bør du have en veludfyldt Google My Business profil med telefonnummer, adresse og opdaterede åbningstider. Sørg for, at dit indhold afspejler en typisk søgning, der relaterer til de tjenester, du udfører og din geografiske lokation. F.eks. ”tømrer Odense”, ”malermester Valby” osv. Den lokal synlighed er vigtig for dig, og med finddet.dk kan du være synlig lokalt i sammenhæng med håndværkerrelateret indhold på et nyhedssite.
Du kan læse mere om at opnå større lokal synlighed her.
2. En fyldt ordrebog hele året
Uanset om det er sne, regn eller blæst, så er der gang i byggeriet. Som håndværksmester kan du sikkert inddele året i meget og mindre travle perioder.
Markedsføring kan anvendes til at skaffe flere opgaver til de mere stille perioder. Det handler om at sætte fokus på de rigtige budskaber i din markedsføring. Fortæl om de gode løsninger, du har skabt for dine kunder, og som du gerne vil have endnu flere af. Det kan du blandt andet gøre med annoncørbetalt indhold i et lokalt dagblad eller ugeavis. Hold også altid et vågent øje med markedet. Tallene viser, at 11% af danskerne vil udskifte badeværelse i det kommende år. Hvad gør du for at få fat i netop den type af kunder til næste vinter?
“Det er sgu nok lidt af en succeshistorie”
Claus Jørgensen, CJ Montage.3. Fra enmandsvirksomhed til entreprenørfirma?
Mange veletablerede håndværksvirksomheder er startet i det små som enkeltmandsvirksomheder. Hvis du også går med ambitioner om at vækste dit firma med flere ansatte, så bliver markedsføring en endnu vigtigere disciplin. Udover en stærk online profilering i lokalområdet, kan det betale sig at overveje annoncering i tillæg som Erhverv+ og Byg & Nyt.
Læs mere i artiklen: Skab vækst i din virksomhed.
Fra 1 til 12 mand og én kontordame! CJ Montage fandt vejen til vækst…
Brug for professionel hjælp?
Uanset hvilken slags håndværkerfirma du driver, så står vi klar med professionel sparring.
Få vores gratis hjælp til at lægge en markedsføringsplan, der stiller skarpt på dine mål. Book dit møde her.