Detailbranchen – Sæt fokus på oplevelser

Butiksindehaverens guide til oplevelsesbaseret markedsføring
Der er stor forskel på at sælge sko og elektronik. Alligevel er der nogle grundlæggende ting, som går igen, når det handler om at blive kundernes foretrukne butik. Over hele linjen vil de danske forbrugere have god service. De vil ikke spilde tiden. Og så vil de have oplevelser, der giver følelsen af at være en del af et fællesskab. Hvad betyder det for din markedsføring?
Vi deler her en række tal og indsigter. De er relevante for dig, der driver butik i detailbranchen, og som gerne vil opruste på markedsføring.
Undersøgelser viser, at:
- 59% af danskerne foretrækker at handle i fysiske butikker
- 47% ønsker at handle mere i de lokale butikker
- 25% af danskerne siger, at de er ret interesserede i tøj og mode
- 33% betaler gerne ekstra for et kendt varemærke
- 62% af danskerne er interesseret i boligindretning, og 59% interesserer sig for køkkenindretning
- 32% af danskerne køber helst miljøvenlige produkter
- 90% af danskere ejer en smartphone. De fleste af mærket iPhone
- Hver fjerde dansker overvejer at købe en bærbar computer, og hele 26% overvejer at købe en ny smartphone indenfor det kommende år
Hvilke oplevelser får kunderne i din butik?
Forbrugerne har høje forventninger til din butik. Udover attraktive varer og kendte mærker forventer de også events og eksklusive kundearrangementer. Meget tyder på, at fremtidens butik i stigende grad skal fokusere på oplevelser fremfor kun på transaktioner.
Herunder får du 5 parametre, som gør dig top-of-mind hos dine kunder
Længere nede i artiklen kan du læs mere om: Tøj, sko og smykker – Bolig og isenkram – Telefoner og elektronik.
Sådan bliver du top-of-mind hos dine kunder
5 parameter, som gør dig top-of-mind hos dine kunder
1. Skil dig ud fra mængden
Er du en mindre butik, kan du sjældent konkurrere på pris med de store. Du har til gengæld nogle unikke kvaliteter, der virkelig skiller dig ud fra dine konkurrenter. Dem skal du gøre til kernen i din markedsføring.
Er du nysgerrig på hvordan? Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få en gratis guide til at finde dine unikke kvaliteter.
2. Gør dine kunder til noget særligt
Du kan med fordel give dine kunder muligheden for at være en del af en eksklusiv klub. Lav f.eks. en facebook-gruppe for dine stamkunder og giv dem et særligt univers, hvor du deler eksklusiv viden og VIP-invitationer til kundearrangementer indenfor din butiks virke.
3. Vær synlig lokalt
Vær opmærksom på mulighederne for at opnå lokal synlighed og kombiner din online tilstedeværelse med radio eller ugeavisen, så du rammer den helt rigtige målgruppe. Vær skarp på din Google My Business-profil, så du er sikker på, at din butik bliver vist i de lokale Google-søgninger.
Læs mere om vores produkt finddet.dk, som netop arbejder med lokal synlighed på Google her.
“Vi har én indgangsvinkel til at vores markedsføring. Det gør dagligdagen noget lettere”
Femina, Jan Rasmussen4. Brug Google Trends
Ved du, hvilke varer din kunder efterspørger hvornår? Ved at søge på forskellige parametre i Google Trends kan du få en indikation af, om der er tidspunkter på året, som egner sig særligt til at lave kampagner for specifikke produkter. 49% har allerede taget stilling til hvem de vil handle hos, inden deres egentlige behov opstår. Derfor er kontinuerlig synlighed nødvendig. Men med søgninger i Google Trends ved du, hvornår du skal sætte ind med en ekstra kampagne.
Læs mere i artiklen: Fang dine kunder hvor de er, når de er der.
5. Kend mulighederne i dit lokalområde
Som Danmarks største regionale og lokale mediekoncern kan vi tilbyde en række særligt attraktive muligheder, der tilsammen giver stor gennemslagskraft for din kampagne.
Med markedsføring på flere platforme samtidigt eller løbende, opnår du maksimal effekt af din markedsføring. Vi kan kombinere det helt rette mediemix til din forretning af medier som radio, nyhedssites, finddet.dk, dagblade, ugeaviser, tematillæg, Erhverv+, Adsolute, dealsites m.fl.
Vil du være to-of-minde hos dine kunder? Vi tilbyder at hjælpe dig med at lægge en gratis markedsføringsplan med afsæt i netop dine behov. Book dit møde her.
Sådan bliver du top-of-mind hos dine kunder! Se hvordan Femina har fået struktur på markedsføringen…
Tøj, sko og smykker
Vidste du, at danske husstande i gennemsnit bruger 5.900 kr. om året på tøj, 2.883 kr. på sko og 2.273 kr. om året på ure og smykker? Hvordan sikrer du dig din del af salget, hvis du driver butik indenfor denne branche?
Ekstraordinære oplevelser er ikke en stangvare
Tænk ud af boksen, når du laver en event i din butik. I stedet for at lave et modeshow, der ligner konkurrentens, så tænk alternativt, evt. sammen med en anden lokal butik med et helt andet sortiment end dit. Brug f.eks. radio og ugeavisen til at annoncerer dine events lokalt. Husk også at inddrage kunderne aktivt, så de deler eventen på deres sociale medier.
Har du brug for hjælp til at udnytte dit markedsføringspotentiale? Så book et møde med os. Vi tilbyder at lægge en gratis markedsføringsplan for din virksomhed med afsæt i dine behov.
Book et sparringsmøde her.
Danskerne og deres interesse for boligindretning
Bolig og isenkram
Danske husstande bruger i gennemsnit 2.163 kr. på indretning af boligen og 1.267 kr. på små hårde hvidevarer om året. Som detailhandel indenfor boligindretning har du altså mange potentielle kunder. Hvad gør du for, at kunderne vælger netop din butik?
Udnyt det fysiske møde
Trods stigende online handel vil vi som forbrugere stadig gerne røre varerne og få en fysisk fornemmelse af kvaliteten. Det kan du understøtte med events, hvor kunderne bliver inviteret til at se og prøve varerne. Du kan også slå på den eftertragtede høje kvalitet via annoncørbetalt indhold i f.eks. tematillægget BASE. Kvalitet kan også indgå som et fast element i din storytelling, hvor lækkert design fra din butik tapper ind i dine kunders boligdrøm.
Få flere tips i artiklen: Budskaber der virker.
Danskerne og deres overvejelser om køb af elektronik
Telefoner og elektronik
I gennemsnit bruger en dansk husstand over 5000 kr. på elektronik hvert år. Tallene understreger, at markedet på elektronikvarer bevæger sig med lynets hast. Hvad gør du for, at din butik får sin del af salget?
Personlig rådgivning
Forbrugerne er villige til at betale lidt ekstra for den gode personlige rådgivning. Som mindre elektronikforhandler kan du her gøre en markant forskel. Gør det tydeligt for dine kunder, at du er en videnskapacitet på dit område. Signaler at du har styr på teknikken og produktnyheder. Du kan med fordel anvende annoncørbetalt indhold til at synliggøre din erfaring og viden i troværdige medier som f.eks. dagblade. På den måde bliver dine kunder både klogere og mere sikre i deres valg, når de handler med dig fremfor blot at være et nummer i køen hos de store giganter.
Det rette valg af medier har stor betydning for effekten af din markedsføringsindsats. Få hjælp til at vælge det rigtige mediemix i artiklen: Sådan vælger du de rigtige medier.
Brug for markedsføring der styrker dine kunderelationer?
Vi står klar til at hjælp dig med at lægge en optimal markedsføringsplan, der stiller skarpt på dine mål og behov. Book dit møde her.