Sådan sammensætter du det optimale mediemix og vælger de rette markedsføringskanaler

Markedsføring er en afgørende faktor for succesen af enhver webshop eller virksomhed. Men i dagens digitale tidsalder kan det være en udfordring at navigere i det enorme udvalg af markedsføringskanaler og medier.
I denne blog vil vi guide dig til, hvordan du kan sammensætte det optimale mediemix og vælge de rette markedsføringskanaler, der passer bedst til din virksomheds behov.
1. Kend din målgruppe
Først og fremmest er det afgørende at kende din målgruppe til fingerspidserne. Forstå deres behov, interesser, præferencer og adfærd. Brug dataanalyse og markedsundersøgelser til at indsamle værdifuld information om dine potentielle kunder. Når du har en klar forståelse af din målgruppe, vil det være lettere at vælge de mest relevante markedsføringskanaler.
Identificér din målgruppe og forstå deres behov! Derefter kan du definere din strategi
Forstå dit publikum! Ram din målgruppe der hvor de befinder sig, og hvor de er flest
Ha’ et mål for dine annoncer! Det skaber synergi i din markedsføringsstrategi
2. Udforsk forskellige kanaler
Der findes et væld af markedsføringskanaler, og det er vigtigt at udforske dem alle. Blandt de mest populære kanaler er:
- Digital annoncering: Denne kanal giver mulighed for at nå ud til en bred målgruppe og interagere med dem på en personlig måde. Med kun ét klik, kan du lede dine kunder ind på din hjemmeside. Hvis du eksempelvis bruger digital annoncering i opfølgning til en effektiv printannonce, vil du opleve en stærk performance af din kampagne.
Ét af vores digitale produkter, som hurtigt og effektivt kan sprede din allerede eksisterende markedsføring på f.eks. Facebook, er Adsolute. Adsolute-platformen spreder dine Facebook-opslag på Danmarks største niché- og nyhedssites. - Print annoncering: Med print annoncering kan du øge din kendskabsgrad, tiltrække nye kunder eller skabe kundeloyalitet blandt dine nuværende kunder, i dit lokalområde. Det kan du i vores 54 ugeaviser og 15 dagblade, som ugentligt rammer 1.590.000 danskere.
En af de absolut største fordele ved at bruge print som én af dine markedsføringskanaler, er den store grad af troværdighed, der også har en positiv afsmittende effekt på din annonce. Derudover har læseren oftest fuld og mere koncentreret fokus på dagbladet eller ugebladet, når dette læses. - Radio annoncering: Radioen er et stærkt medie til kontinuerlige budskaber, og samtidig et stærkt medie til at øge kendskabsgraden til din forretning. Radio annoncering påvirker forbrugeren ubevidst og dit budskab gemmes ofte i forbrugernes underbevidsthed. Radioannoncer kan give dig pengene helt op til 3,5 gange igen*.
3. Analyser og juster løbende
Afhængigt af målet med din kampagne, er der forskellige måder du kan måle dine resultater på.
Er dit mål at sælge mere i en given periode, vil din omsætning være en god indikator for succesen af kampagnen. Du skal dog altid huske at have din investering i annoncering i tankerne. For stiger din omsætning mindre, end hvad du har annonceret for, har din kampagne måske ikke været så succesfuld. I hvert fald på den korte bane. Men det kan dog være, at din generelle kendskabsgrad er øget.
Og er dit mål netop større kendskabsgrad, er det være en idé at bruge besøgende på dit website som udgangspunkt for evaluering. Stiger dit antal af besøgende, er det en god indikator, for at du får større kendskab.
Kigger du efter, hvor din trafik til hjemmesiden kommer fra. Og er dine organiske besøgende steget, er det en endnu bedre indikator, for at din kendskabsgrad er steget.
Og husk så, når du får større kendskabsgrad, vil din forretning også ofte vækste på langt sigt.
Samtidig er det vigtigt at være opmærksom på ændringer i trends, forbrugeradfærd og teknologi. Markedsføringslandskabet er konstant i udvikling, så det er nødvendigt at justere din tilgang løbende for at forblive konkurrencedygtig.
I gennemsnit får du 300 kr. retur for hver 100 kr. du investerer i ugeavisen*
Radioannoncer kan give dig pengene helt op til 3,5 gange igen*
Digital annoncering kombineret med offline annoncering, giver de bedste resultater
4. Integrer kanalerne
For at opnå den bedste effektivitet og synergi bør dine markedsføringskanaler arbejde sammen som en integreret enhed. Lad for eksempel dine radioannoncer fremme din digitale annoncering eller print annoncering. Skab en strømlinet oplevelse for dine kunder på tværs af kanalerne og sikr, at dit budskab er konsistent.
5. Test, test, test!
Endelig er testning afgørende for at forfine dit mediemix og dine markedsføringskanaler. A/B-test forskellige tilgange for at finde ud af, hvad der virker bedst for din målgruppe. Eksperimenter med forskellige budskaber, billeder, tidspunkter og tilbud for at optimere dine resultater.
Du kan altid få rådgivning hos os
Synes du, at det er svært at finde rundt i junglen af medier, målgrupper, effektmåling og mange andre ting, du skal have styr på i din markedsføring?
Book et møde med din lokale medierådgiver. Sammen laver vi en skræddersyet markedsføringsplan, som brander din virksomhed lige præcis som du ønsker det.

*Index Danmark/Gallup, 2. halvår 2019+1. halvår 2020 / Målgruppe: 12 år+ / Stikprøve: 21.932