Q4 – det gyldne kvartal

Bliv klar til fjerde kvartal – årets vigtigste salgsperiode
Q4 byder på de vigtigste salgsdage på hele året. Udover det klassiske julesalg – er både Singles day, Black Friday, og Cyber Monday blevet en fast del af danskernes shopping-kalender.
Er du i detailbranchen, er det vigtigt, du får lagt en god plan inden Q4-salget buldrer derudad, så du ikke ender med at stå tilbage på perronen og vente på næste sporvogn. Der er nemlig gode muligheder for at booste dit salg i perioden, med den rette plan og den rette forberedelse.
Læs vores vigtigste indsigter til de forskellige mærkedage, og hvordan du får mest muligt ud af perioden herunder.
Klik på de enkelte punkter for at læse mere om mærkedagen
Få mest muligt ud af det gyldne kvartal!
Vi lægger en personlig og gratis medieplan for dig.
Q4 – det gyldne kvartal
Q4 byder på en væsentlig stigning i forbruget, og er derfor også tiden, hvor mange virksomheder oplever den højeste omsætning. Detailhandlen ser typisk en markant stigning i salget, mens servicevirksomheder og producenter også oplever øget efterspørgsel. Derfor er Q4 en afgørende periode til at opnå årlige salgsmål og øge indtjeningen.
Kvartalet er præget af shoppingfeber! Vi køber gaver, dekorationer, tøj og mad til festlige begivenheder. Det store antal af mærkedage med fokus på salg bidrager også til, at forbrugerne er købeklar og på tilbudsjagt. Faktisk bruger danskerne i gennemsnit 2037 kroner på Black Friday og Cyber Monday, samt næsten 3000 kroner på julegaver.
De vigtige shoppingbegivenheder som Black Friday og Cyber Monday frister med store rabatter og tilbud.
Q4 har købeklare og aktive forbrugere stående klar ved startsnoren! Vi er på udkig efter tilbud – dels fordi vi er forberedt på, at der er mange penge at spare, og dels så de mest effektive af os kan få krydset af på julegavelisten i god tid.
Forberedelsen til Q4 er vigtig! Vær klar i god tid og få lagt en solid plan fra starten. I særdeleshed en god plan for din markedsføring, så du er på de rigtige kanaler, på de rigtige tidspunkter. God forberedelse i god tid er lig med penge at spare…
Der er stærk konkurrence om forbrugernes opmærksomhed, og om de gode markedsføringspladser – så derfor stiger priserne på markedsføring mange steder op til, og under, de forskellige mærkedage. For hele perioden gælder sloganet: Vær beredt!
Herunder kan du mere læse om, hvordan du forbereder dig til de enkelte salgsdage.
Hjælp til en skarp og gratis medieplan for Q4?

Singles day
Singles Day, en kinesisk shoppingfestival, har påvirket danske virksomheder på flere måder og er blevet en vigtig dag i detailhandelen i Danmark. Den finder sted 11. november, og er også kendt som “bare-dig-selv”-dagen, – hvilket også er grunden til at den falder 11/11.
Singles day har vist sig at have betydelig indflydelse på detailhandelen i Danmark og er på vej frem i det danske marked. Det er især kvinder, der handler på Singles day og i Kina er dagen 4 gange større end Black Friday og Cyber Monday.
Singles day finder primært sted online, og har haft en betydelig indvirkning på e-handelssektoren. Virksomheder med en stærk online tilstedeværelse kan udnytte tendensen ved at tilbyde attraktive tilbud og rabatter, der tiltrækker online shoppers.
Derudover falder dagen kort tid før julesæsonen. Det giver danske virksomheder mulighed for at opbygge momentum inden den travleste tid på året. Mange købeklare forbrugere er allerede på jagt efter julegaver, og derfor på jagt efter gode tilbud.
Sådan forbereder du dig på Singles day:
Udnyt dagen, der er på vej frem i Danmark
Lav en tværmediel kampagne, der appellerer til Singles Day-kunder – eksempelvis eksklusive tilbud, rabatter og en gave med i købet. Da Singles Day endnu ikke rigtig har fået fat i de danske forbrugere på samme niveau som Black Friday, er der en unik mulighed for at lave en anderledes kampagne, uden at konkurrencen på markedet er helt lige så stor som Black Friday. Det giver dig også mulighed for at opbygge kendskab og momentum frem til Black Friday og det store julesalg.
I forbindelse med Black Friday stiger annoncepriserne på de sociale medier markant, fordi der er så mange virksomheder om buddet. Men fordi konkurrencen ikke er så hård på Singles Day endnu, er der her en fin mulighed for at få annonceringen lidt billigere end senere på året, men med samme rækkevidde.
Optimer din hjemmeside
Da Singles Day i høj grad foregår online, er det en god idé at sikre, at din hjemmeside er optimeret og klar til at modtage en større mængde trafik i perioden. Du skal sikre, at din kampagneside og kampagnetilbud er helt tydelige på din hjemmeside og let at finde. Hold godt øje med de store konverteringsdræbere som manglende mobiloptimering, check-out uden mobilbetaling og langsom site hastighed.
Gør dig erfaringer til de andre mærkedage i Q4
Din erfaring fra Singles Day er en fantastisk mulighed for at teste dit “setup”, inden de helt store salgsdage rammer senere på året. Nu ved du, hvad der virker, og hvilke knapper du kan skrue på for at få endnu mere ud af din markedsføring til næste store salgsdag.

Black Friday
Black Friday, der oprindeligt startede som en amerikansk tradition, er blevet en global shoppingbegivenhed, der markerer starten på feriesæsonen og ikke mindst shoppingsæsonen. Denne ene dag med massive rabatter og tilbud har en dybtgående indvirkning på detailbranchen og er kendt for ekstreme tilbud. Derudover har Black Friday haft vokseværk og gået fra at være én dag til en hel måned – også kendt som Black month.
Online og Offline Shopping
Black Friday er ikke længere kun begrænset til travle butikker; den har også indtaget den virtuelle verden. Det giver forbrugerne mulighed for at vælge, hvordan de vil shoppe. Og det kræver, at detailvirksomheder har en stærk online tilstedeværelse, der tilfredsstiller den stigende efterspørgsel efter online shopping. Faktisk forventer hele 50% af danskerne at købe online til Black Friday.
Fra én dag til en måned
En af de mest bemærkelsesværdige ændringer er udvidelsen af Black Friday fra en enkelt dag til en længere periode. Det er ikke usædvanligt at se forberedelser og tilbud før Black Friday, der strækker sig over uger eller endda en hel måned. Denne udvidelse giver forbrugerne mere tid til at shoppe og giver detailvirksomhederne flere chancer for at opnå højere omsætning.
Den længere varighed bidrager også til at sprede belastningen på butikker og logistik, hvilket kan forbedre kundeservicen. Hele 31% af danskerne nævner faktisk det, at stå i kø, som en af de ting de ikke kan lide ved Black Friday. Derfor kan det være en god ide at brede din Black Friday periode ud.
Black Friday er uundgåelig, hvis du er i detailbranchen
I dag er Black Friday en detailhandelsbegivenhed, der former hele feriehandelssæsonen og har en betydelig indvirkning på detailbranchen. Denne globale shoppingdag har ændret sig i takt med forbrugernes forventninger og krav og forbliver en nøglebegivenhed, der hjælper detailvirksomheder med at maksimere omsætningen og tilfredsstille kundernes behov. Faktisk regner danskerne med at bruge 2037 kr. i gennemsnit på Black Friday og Cyber Monday.
Detailvirksomhedernes deltagelse i Black Friday er nu mere end blot en praksis; det er blevet en nødvendighed for at forblive konkurrencedygtig! Konkurrencen er intens, og vi forbrugere forventer store rabatter. Virksomheder, der ikke deltager eller ikke tilbyder konkurrencedygtige tilbud, kan risikere at miste kunder til konkurrenterne.
af danskerne bruger dealsites til at finde Black Friday og Cyber Monday tilbud
forventer folk i gennemsnit at bruge på Black Friday og Cyber Monday
af danskerne forventer at købe online i forbindelse med Black Friday
*Kilde: PWC
Sådan bliver du klar til Black Friday
Hav en god plan fra start
Det er vigtigt, at du er ude i god tid, når det kommer til Black Friday. I takt med at perioden for Black Friday har udvidet sig, er forbrugerne tidligere ude, end de har været før. Det betyder, at du bør følge trop med din markedsføring – altså, tidligere end normalt.
Der er hård konkurrence om forbrugernes opmærksomhed, så priserne stiger mange steder på annoncering – for eksempel på de sociale medier. Hav en solid plan fra start, så du får mest muligt ud af dine markedsføringskroner. Læg en medieplan inden Black Friday og gerne for hele Q4 perioden, så du ved, hvilke medier du skal købe ind på, og hvor konkurrencen er hård. Du kan med fordel tilføje print og radio til dit mediemix i perioden for at sikre mest effekt for pengene. Her stiger priserne nemlig ikke.
Fysisk og online forberedelse
Har du en fysisk butik, kan det være en fordel at benytte lokalavisen til at annoncere for dine tilbud. Annoncer når ud lokalt til din målgruppe, og priserne stiger ikke i løbet af perioden. Radio kan også være en effektiv måde at få kunder i butikken, da du her kan segmentere lokalt, så dit spot når ud til dit område. Ofte vil du have mange afspilninger af dit radiospot, så du er “top-of-mind” hos dine kunder, når Black Friday rammer.
For onlinebutikker er de vigtigste kanaler i denne periode de digitale, som kan sikre målrettet kvalitetstrafik til dit site. Det kan for eksempel være SoMe annoncering, display annoncering, og Google ads. Har du et nyhedsbrev, er der også en oplagt mulighed for at indsamle nye subscribers til Black Friday, som du kan sende dit tilbud til på dagen. Sørg også for, at du har nok serverplads til den store mængde trafik, der kan komme ind på dit site. Så undgår du, at sitet går ned, når der er størst aktivitet og mest på spil.
Brug Black Friday’s kendemærker
Uanset om du har en online- eller offline butik, er det vigtigt, at du tydligt markerer dine Black Friday tilbud, så kunden ikke skal lede rundt i (online)butikken for at finde dem.
Det skal være det første de ser på dit site eller i din fysiske butik. Kunder er allerede i et “tilbuds-mindset” og derfor helt købeklar. Brug store bannere, tags, og in-store kommunikation med velkendte Black Friday elementer som sorte og gule farver, “over the top” grafiske udtryk og evt. en form for nedtælling for tilbuddenes gyldighed. Det gør det let for kunderne med det samme at afkode, at her er der gode Black Friday tilbud at hente.
45% af danskerne bruger dealsites
Mange danskerne vælger også at bruge dealsites for at få et overblik over alle de gode tilbud, man kan finde på dagen. Overvej om det kan være et muligt greb for dig at bruge dealsites for ekstra eksponering på en billig og effektiv måde.
Ofte vil du både få eksponering fra dealsiden via. deres hjemmeside samt deres mailudsendelser til en lang række kunder. Især hotel- eller restaurantionsbranchen har godt gavn af dealsites, for det giver en mulighed for at få boostet bookingerne i dine stille perioder.
Brug for hjælp til at planlægge dit Q4?

Cyber Monday
Cyber Monday finder sted første mandag i december, og er synonymt med online shopping. For forbrugerne betyder det en dag med fantastiske online tilbud og -rabatter. For virksomhedsejere er det en mulighed for at drage fordel af den stigende efterspørgsel på online shopping. Hvis din virksomhed har en stærk online tilstedeværelse, kan Cyber Monday være en sand guldgrube.
Cyber Monday fører til en markant stigning i salget. For mange virksomheder udgør denne ene dag en betydelig del af deres årlige omsætning.
Forbrugerne forventer i stigende grad at finde gode tilbud på Cyber Monday. Hvis din virksomhed ikke deltager, risikerer du at gå glip af potentielle kunder og indtægter. Det er vigtigt at imødekomme forventningerne og være klar til at levere.
I Danmark og over hele verden er Cyber Monday blevet en afgørende begivenhed for virksomheder. Det er en dag, der kombinerer forbrugernes efterspørgsel efter gode tilbud med virksomheders mulighed for at øge indtjeningen og styrke markedspositionen. Så sørg for at forberede dig, lav en plan og udnyt de spændende muligheder, Cyber Monday bringer med sig.
*Kilde: Dansk Industri og PWC
Sådan bliver du klar til Cyber Monday:
At få mest muligt ud af Cyber Monday kræver en velovervejet markedsføringsstrategi og effektiv udførelse. Her er nogle skridt, der kan hjælpe dig med at optimere din succes på Cyber Monday:
Planlæg i god tid
Start forberedelserne i god tid inden Cyber Monday. Dette inkluderer at fastlægge tilbud, kampagner og marketingstrategier. Hav nogle attraktive og eksklusive tilbud, der skiller sig ud fra dine daglige tilbud på forhånd. Forbrugerne forventer store besparelser på Cyber Monday, som gør det værd at handle hos netop dig.
Optimer din hjemmeside
Sørg for, at din hjemmeside er klar til den øgede trafik på Cyber Monday. Hurtig indlæsningstid, let navigation og en fejlfri check-out-proces er afgørende for, at din side har succes. Derudover skal du være meget opmærksom på placeringen af dine tilbud på siden, så det er let for dine kunder at spotte din kampagne eller særtilbud på Cyber Monday.
Mobilbrugere
Optimer din hjemmeside og onlinebutik for mobilbrugere. Stadigt flere handler fra deres mobil, og derfor er det afgørende, at dit site også har en god brugeroplevelse der.
Gør det nemt for dine kunder at betale fra mobilen med Mobile pay, Apple Pay eller lignende betalingsløsninger. Ifølge en rapport fra danskindustri, var hele 40% af danskerne seneste onlinekøb via. mobilen – så jo nemmere du gør det for dine kunder, jo bedre. Derudover undersøger mange markedet og produkterne via. mobilen, inden de køber, hvilket kun understreger, hvor vigtigt det er at have en mobiloptimeret hjemmeside. Også selvom du ikke har en online butik.

Jul og udsalg
For enhver detailhandler i Danmark er julen en magisk tid på flere måder. Ud over at være en tid med fest, glæde og samvær er det også den mest kritiske sæson for enhver virksomhed. Hvorfor? Fordi julesalget er en afgørende del af årsomsætningen.
Hvorfor er julesalget så vigtigt?
Det er en periode, hvor forbrugerne er villige til at bruge ekstra penge på gaver, dekorationer, mad og meget mere. År for år ser vi i Danmark en stigning i, hvor mange penge den gennemsnitlige dansker bruger på julegaver, julefesten og på at forsøde juletiden. Og selvom Black Friday har vundet indpas på det danske marked, er julesalget stadig den største salgsperiode i Danmark.
*Kilde: Dansk Erhverv
Sådan forbereder du dig på Jul- og januarsalget
Planlægning
Som med alle de andre mærkedage, er én af de helt afgørende kriterier for at lykkes med julesalget og udsalgsperioden: Planlægning. Start tidligt med at udvikle din julekampagne. Skab en klar markedsføringsplan, der inkluderer tidslinjer, budgetter og mål. Identificer også nøgleprodukter, du vil fremhæve.
Online tilstedeværelse
Optimer din hjemmeside og brug annoncering til at nå dine kunder. Ifølge Dansk Erhverv forventer 80% af danskerne at købe én eller flere julegaver online. 68% svarer, at de gør det for at spare tid. Derfor er det vigtigt, at du op til julesalget styrker din digitale tilstedeværelse. Hav en kampagneside på din hjemmeside målrettet julesalget, kør online annoncering og sørg for at din hjemmeside generelt er klar til den ekstra mængde trafik, der kommer i perioden.
Fysiske butikker
Hvis du har fysiske butikker, er det selvfølgelig også vigtigt at have den rette kommunikation i butikken, der støtter op om din online tilstedeværelse, og med en stærk genkendelighed. Mange butikker har også gode erfaringer med at tagge udvalgte produkter i butikken såsom: “Mest populære gaveidé”, “Kendt fra Tik-Tok”, “Et bæredygtigt valg” og lignende. Det gør at enkelte varer skiller sig ud, og kan guide kunden i at træffe et godt julegavevalg.
Med den rette plan og eksekvering kan du gøre julesalget til det, det skal være – en periode med salgsglæde og juleglæde.
Vil du have en gratis medieplan for Q4 tilpasset dit behov?
Det kan ikke være gået din næse forbi, at en af de vigtigste elementer for at lykkes i Q4, er planlægning, planlægning og planlægning. Kan vi hjælpe dig med at planlægge dit Q4, og få mest muligt ud af det gyldne kvartal? Book tid med en rådgiver og få en gratis skræddersyet medieplan.
Bestil en gratis og skræddersyet medieplan for Q4
Modtag personlig rådgivning, der er tilpasset din unikke situation. En medierådgiver vil kontakte dig, så I sammen kan få afklaret, hvordan du får mest muligt ud af dit Q4 og mest muligt ud af dine marketingkroner.
Som Danmarks andenstørste private mediehus, har vi en lang række tværmedielle kanaler og platforme, der kan sikre dig mest effekt for pengene.