META-Data hvafornoget…?

META-Data hvafornoget…?

Kort fortalt er META-Data et digitalt vejskilt, som leder kunder mod din forretning.

Før vi går i dybden, får du først lidt baggrundsviden.

Når du søger efter et produkt eller en ydelse, vil du blive vist en række resultater, som matcher din søgning. Som udgangspunkt vil de øverste resultater være præget af betalte annoncer.

Hvis du søger efter et produkt, vil du blive vist produktannoncer. Søger du derimod efter en servicevirksomhed, eksempelvis en tømrer, vil de øverste resultater ofte være Google Business Profiles.

 

Herefter kommer de organiske resultater, og det er dem, du kan præge med dine META-Data.

Meta-dataene er vigtige, fordi det er dit digitale gadeskilt. Det gadeskilt som skal lede kunder ind i din butik – eller hjemmeside, i dette tilfælde. Den er vigtig, fordi den kan øge antal af besøgende på din hjemmeside.

Meta-data består af 2 hovedelementer:

  1. Title Tag
  2. Metabeskrivelse

1. Title tag

Det første Google kigger efter, når en forbruger foretager en Google søgning, er Title Tags. Det er altså førstehåndsindtrykket af dit site, og skal fortælle hvad der kan forventes på din hjemmeside.

Det skal altså fortælle, hvad forbrugeren kommer ind til, når de klikker sig ind på din hjemmeside.

Sælger du fodbolde, skal der ikke stå basketbolde i dit Title tag.

Du skal huske at tænke en CTA, også kaldt Call-To-Action, ind i dit Title tag. En effektiv CTA, leder kunderne hen i mod at foretage den handling, du gerne vil have dem til.

Title Tags kan deles op på denne måde:

Primært søgeord | Sekundært søgeord | Call-to-action/fordel

Eksempler:

Tømrer Odense | Kontakt din lokale tømrermester i dag

Dametøjsbutikken [2022] Køb modetøj fra danske Dametøjsbutikken

newsletter

Modtager du vores nyhedsbrev?

Gør som mere end 6.000 andre virksomheder, og få tips og tricks til din markedsføring, forbrugerindsigter og og gode råd til din forretning?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev.

PS. Du får også en guide, til hvordan du bliver 100-meter mester i at kommunikere dine unikke kvaliteter.

Tilmeld dig her

2. Meta beskrivelse

Hvor dit Title tag bliver indlæst af Google, gør din Meta beskrivelse ikke. Det betyder, at den ikke har en direkte effekt på, hvordan Google ranker din hjemmeside i søgeresultaterne.

Dog skal du huske, at det er din metabeskrivelse, som påvirker forbrugernes adfærd. En effektiv og konkret metabeskrivelse, giver forbrugeren en grund til at besøge din hjemmeside.

Og Google kan godt lide, hvis din hjemmeside får mange besøgende, da det fortæller, at den er populær og relevant. Og det kan du altså påvirke med din metabeskrivelse.

Så hvordan laver du en effektiv metabeskrivelse?

For det første skal den være mellem 120-150 tegn lang.

Tænk så dine unikke kvaliteter ind i den. Det er de kvaliteter, som er unikke for lige præcis din virksomhed. Husk også en god Call-To-Action. Du kan derfor opdele din metabeskrivelse som:

Primært søgeord | CTA | Sekundært søgeord | Unik kvalitet

Eksempler:

Vælg en tømrermester med mere end 30 års erfaring. Både tømrer- og murerarbejde klares effektivt og professionelt. Få et uforpligtende tilbud i dag.

Shop blandt vores udvalg af modetøj fra Dametøjsbutikken. Hos os har du mulighed for at bytte i butik ✓ 30 dages returret ✓ Dag-til-dag-levering

3 hurtige tips til effektive Title Tags og Meta beskrivelse:

1. Lav aldrig title tags og metabeskrivelser der starter på samme måde

Google vil opfatte det som redundant, og ændre din Metabeskrivelse automatisk. Og så kan du ikke selv styre hvad det står.

2. Brug beskrivende tillægsord

Hvilken ville du vælge?

Opskrift på frikadeller.

Opskrift på lækre frikadeller.

Nummer 2, ikke sandt?

3. Brug kun ord som står på landingssiden

Dine metabeskrivelse er et kort resume af siden. Og den skal være sigende. Hvis du ikke bruger samme ord, risikerer du, at Google ændrer den automatisk. Igen vil du ikke selv kunne styre, hvad der står i beskrivelsen.

Var det en tung omgang?

Vores SEO-eksperter sidder klar til at hjælpe dig videre, mod en god placering på Google.

Uanset dit udgangspunkt, kan du blive guidet mod indhold, som kan booste din tilstedeværelse på Google. Og dermed få større sandsynlighed for at blive fundet online.

Kontakt os Book møde Nyhedsbrev

Kan vi hjælpe?

Skal vi hjælpe dig godt i gang med din markedsføring?

Ring op eller send en mail, vi sidder klar til at hjælpe dig.

Mediernes styrker

Book et møde i dag og få lagt en gratis markedsføringsplan

Navn*
Firma*
CVR nummer*
Arbejdsmail*
Telefon*
Fire forretningsfolk planlægger markedsføring på kontor
Indtast mødeinformationer
Foretrukne dage
Kommentar

Få større effekt af din markedsføring, få styr på dine unikke kvaliteter

Har du helt styr på dine unikke kvaliteter? Altså hvordan du skiller dig ud fra mængden, så kunderne vælger dig fremfor konkurrenten?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få en guide til at skille dig ud fra dine konkurrenter og få flere kunder i ”butikken”.

Indtast dine kontaktoplysninger her*
Fornavn
Efternavn
Virksomhed
Din arbejds e-mail
Jeg accepterer nedenstående samtykke

2 Håndværkere som arbejder med tagkonstruktion

Nyhedsbrevet, der styrker din markedsføring
*Ved tilmelding: Når du samtykker til modtagelse af nyhedsbreve fra Jysk Fynske Medier P/S, accepterer du modtagelse af elektroniske nyhedsbreve, som indeholder nyheder, markedsføringstiltag, konkurrencer samt tilbud om deltagelse i sociale og fagligevents for Jysk Fynske Medie samt udvalgte datterselskaber og egene brands. klik her for en komplet oversigt over udvalgte datterselskaber og brands. Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke via linket i bunden af den tilsendte e-mail eller ved henvendelse. Læs vores privatlivs- og cookiepolitik her