Kend dine kunder

Bliv skarp på kommunikation til din målgruppe
Du ved godt hvem dine kunder er. Men har du en primær målgruppe, som du handler mest med? Og hvor godt kender du dem egentlig?
Er svaret noget i stil med: “Jeg kender dem nogenlunde”, misser du en gylden mulighed for at skabe effektiv markedsføring, målrettet præcist til dem.
Hvordan bærer du dig så ad, med at lære dem bedre at kende?
Du får her 3 tiltag, der skærper din forståelse for mennesket i ’den anden ende’.
1. Kortlæg din målgruppe
Det er afgørende, at du ved, hvem din primære målgruppe er. Ellers famler du i blinde.
At kende din målgruppe giver dig samtidig indsigt i, hvordan og hvor du skal ramme dem med din markedsføring.
Prøv at beskrive din målgruppe – og beskriv gerne en persona, altså din typiske kunde. Sæt navn på ham eller hende, og beskriv beskæftigelse, alder, civilstatus, hobbyer, osv.
Derved kan du danne dig et mere konkret billede af, hvem du skal tale til.
Og det bliver nemmere at finde ud, hvordan du skal tale til dem.
2. Lokalisér din målgruppe
Hvor befinder din målgruppe sig? Er det fx i den lokale sportshal, eller læser de den lokale ugeavis? Hvilke medier er målgruppen til stede på? Og hvor har du den bedste mulighed for at få dem engageret i dine annoncer?
Alt sammen er spørgsmål du bør stille dig selv. For først når du ved det, ved du også hvordan du mest effektivt skal ramme dem, med din markedsføring. Og dermed også få mest ud af dine markedsføringskroner.
Det kan eksempelvis være, at du skal skabe et stærkt radio-spot eller at du skal dukke op på Google.
Det er en også stor fordel at skabe kontinuerlige kendskabskampagner i lokale aviser, på nyhedssites eller på online medier.
3. Kommunikér til din målgruppe
Når du kender din målgruppe og ved lidt om, hvor de befinder sig, er det tid til at kigge på, hvad du vil kommunikere. Tænk på, hvad målgruppen vil høre.
Din lokale tilstedeværelse er vigtig. Og sørg så for at sætte dine kunder i centrum, af din kommunikation.
Du kender det fra dig selv. Når du skal have take-away, er det ofte fra din lokale restaurant.
I stedet for at sige: “Vi har eksisteret siden 1921, og kan håndtere alle typer opgaver af tømrerarbejde.”
Sig for eksempel ’Har du brug for en loyal tømrer? Vi er lige om hjørnet, og hjælper også gerne dig,’
At du er tæt på, er noget af det vigtigste for dine lokale kunder. Faktisk er det sådan, at 46% af alle google søgninger er lokale, og 78% af de søgninger fører til køb.
Men det er også en fordel at de kender dig, før de ser dig på en Google søgning. 49% har nemlig allerede besluttet sig for hvor de vil handle, når behovet opstår. De sidste 51% overvejer kun 2-3 leverandører.
Det kan altså godt betale sig for dig at være kontinuerlig i din kommunikation med dine kunder. Også i de perioder hvor du har allerede har travlt.
Du kan altid få rådgivning hos os
Synes du, de er svært at finde rundt i junglen af medier, målgrupper og mange andre ting, du skal have styr på i din markedsføring?
Book et møde med din lokale medierådgiver.
Sammen kan vi sammensætte lave en effektiv plan for din markedsføring.