Hvordan finder du dine nye kompetente kollegaer?

Hvordan finder du dine nye kompetente kollegaer?

Kom i kontakt med de stærkeste kandidater…

Jobmarkedet buldrer fremad i øjeblikket. Det forgangne år har været en udfordring for mange. Nu er der kommet nye udfordringer. Hvordan finder du dine nye kompetente kollegaer?

For første gang siden Corona-krisen brød ud, er ledigheden nu lavere end før krisen. Det betyder dog også, at det bliver mere udfordrende at tiltrække nye stærke ressourcer til din virksomhed.

Måske kender du det allerede, eller har hørt om andre der har oplevet denne udfordring.

Mange brancher er ramt af et underudbud af kvalificeret arbejdskraft. Det betyder at, du kan få en udfordring med at have hænder nok, til at udnytte dit fulde potentiale.

Hvad gør man så, for at tiltrække nye og stærke medarbejdere?

Den umiddelbare løsning vil være en større lønpose. Men hvad så når din konkurrent lokker med en større pose – skal du så tilsvarende lokke med en endnu større rygsæk? Det lyder dyrt i det lange løb.

Der er heldigvis andre måder, på hvordan du kan tiltrække stærke kollegaer til din forretning.

Værsgo – her er 3 bud på, hvordan du sikrer kvalificeret arbejdskraft til din virksomhed.

quote

Vidste du at…

Der er 40% større sandsynlighed, for at personer søger job hos dig, hvis de kender dig i forvejen.

Kim Angel, Baseret på McKinsey & Co. – Costumer Journey / *: Hire and Retain”, Glassdoor & Aptitude Research, 2018

1. Sørg for, at dine kandidater er interesseret i din virksomhed

Du kender det fra din almindelige markedsføring.

Dine kunder er ikke altid i markedet efter dine produkter. Ligeledes er dine kommende medarbejdere ikke altid i markedet efter nyt job. Du søger heller ikke altid efter nye medarbejdere.

Når tiden er inde, er det dog vigtigt at de kender dig. Og at de kender dig for det, du gerne vil have de kender dig for.

Lyder det kryptisk? Det er det slet ikke.

Tilbyder du eksempelvis motion i arbejdstiden eller frihed til hjemmearbejde, kan det være en fordel du markedsfører din arbejdsplads med det i fokus.

Du kan sagtens kombinere det med dine eksisterende markedsføringsaktiviteter.

På den måde, kender de stærke kandidater dig, og de har et positivt indtryk af din virksomhed, når tiden er til nye ansættelser. Så det bliver nemmere at få deres opmærksomhed. Og ansøgning, ikke mindst – også selvom de måske ikke aktivt søger nyt job.

2. Hvad forventer fremtidens medarbejdere?

Work/life Balance, at tjene at højere formål og at blive fagligt udfordret.

Det er 3 af de ting, som fremtidens (og nutidens) medarbejdere vil have mest fokus på. Du bør derfor have stor fokus på netop disse ting, når du skal rekruttere medarbejdere.

Sørg for at kommunikere det, hvis din virksomhed eksempelvis giver frihed til hjemmearbejdsdage eller tandlægebesøg.

Fortæl, hvordan I tjener et højere formål. Forklar, hvorfor I som virksomhed er til, hvad I vil som virksomhed og hvorfor I har taget de valg I har.

Sidst men ikke mindst, er det vigtigt at I får vist hvordan jeres medarbejdere bliver udfordret og udvikler sig fagligt og personligt. Måske har I efteruddannelse eller opkvalificering af jeres medarbejdere.

Fortæl det og brug det aktivt i din rekruttering. Og husk punkt 1 – I kan sagtens fortælle det uden I søger en ny kollega. Så kender de jer i forvejen, når I skal rekruttere en ny.

Lykkes det, bliver det nemmere at få de attraktive kandidaters opmærksomhed når du aktivt rekrutterer nye medarbejdere. Du har altså sikret dig, at din virksomhed er interessant som arbejdsplads.

newsletter

Modtager du vores ikke nyhedsbrev endnu?

Gør som mere end 6.000 andre virksomheder, og få tips og tricks til din markedsføring, forbrugerindsigter og og gode råd til din forretning og tilmeld dig vores nyhedsbrev.

PS. Du får også en guide, til hvordan du bliver 100-meter mester i at kommunikere dine unikke kvaliteter. De er super-effektive at bruge i din jobannoncering.

Ja tak, tilmeld mig

3. Match jobopslag med kandidater

Vigtigst af alt, er at de rigtige kandidater, bliver gjort opmærksom på jeres jobmuligheder. Du har måske tidligere brugt jobdatabaser til jobopslag. Det er også altid en oplagt idé.

Men hvad hvis de allerbedste kandidater ikke kigger her? Så misser du muligheden for at kommunikere til dem.

Brug intelligente jobannoncer, der målretter jeres jobopslag til relevante og stærke kandidater. Målretningen skal ske på de medier de befinder sig på.

Scroller de på Facebook, vil de kunne blive eksponeret her. Når de holder sig opdateret på deres foretrukne nyhedssite, ser de dit jobopslag her. Ja, de kan endda se det i den lokale avis.

På den måde rammer du kandidater, der ikke ville have opdaget jeres jobopslag, i de traditionelle jobdatabaser.

Og du får altså et endnu stærkere udvalg af kandidater til din virksomhed.

Søger du efter din næste stærke medarbejder?

JobDanmark er din online jobportal, som kan eksponere dit jobopslag til potentielle kandidater.

Det gøres ved hjælp af den nyeste teknologi, som matcher dine potentielle kandidater med netop dit jobopslag. Også dem der ikke selv er aktivt søgende.

Kontakt os Book møde

Kan vi hjælpe?

Vi sidder klar ved telefonen mandag-torsdag fra 8.00-16.00 og fredag fra 08.00-15.30.
Du kan også altid sende os en mail på: markedsfoering@jfmedier.dk – så vender vi tilbage hurtigst muligt.

Book et møde i dag og få lagt en gratis markedsføringsplan

Navn*
Firma*
CVR nummer*
Arbejdsmail*
Telefon*
Indtast mødeinformationer
Foretrukne dage
Kommentar

Få større effekt af din markedsføring, få styr på dine unikke kvaliteter

Har du helt styr på dine unikke kvaliteter? Altså hvordan du skiller dig ud fra mængden, så kunderne vælger dig fremfor konkurrenten?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få en guide til at skille dig ud fra dine konkurrenter og få flere kunder i ”butikken”.

Indtast dine kontaktoplysninger her*
Fornavn
Efternavn
Virksomhed
Din arbejds e-mail
Jeg accepterer nedenstående samtykke

2 Håndværkere som arbejder med tagkonstruktion

Nyhedsbrevet, der styrker din markedsføring
*Ved tilmelding: Når du samtykker til modtagelse af nyhedsbreve fra Jysk Fynske Medier P/S, accepterer du modtagelse af elektroniske nyhedsbreve, som indeholder nyheder, markedsføringstiltag, konkurrencer samt tilbud om deltagelse i sociale og fagligevents for Jysk Fynske Medie samt udvalgte datterselskaber og egene brands. klik her for en komplet oversigt over udvalgte datterselskaber og brands. Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke via linket i bunden af den tilsendte e-mail eller ved henvendelse. Læs vores privatlivs- og cookiepolitik her