Din Google Business Profile guide

Din Google Business Profile guide

– Sådan kommer du godt i gang.

Kan du huske dengang, der var lang lørdag, og Internettet var noget, du brugte på bekostning af telefonlinjen? Dengang, en butik var noget, man gik ind i – og ikke ind ?

Google Business Profile er en væsentlig del af din samlede SEO-indsats, du får derfor en guide til at blive endnu mere synlig lige her.

Vores måde at handle på var anderledes. Og dermed var markedsføring en anden disciplin. I dag er butikskiltet groft sagt rykket over på nettet, så nu er det i lige så høj grad her, du skal gøre dig umage med at være synlig.

Butiksskiltet anno 2022 hedder Google Business Profile (og det er gratis).

Hvad er Google Business Profile?

Google Business Profile kan sammenlignes med den traditionelle telefonbog. Din Google Business Profile er en samling af væsentlige oplysninger om din virksomhed, som kommer frem ved relevante søgninger. Du kan dog skrive langt flere og mere detaljerede oplysninger, end man typisk ville gøre i telefonbogen.

Google Business Profile-profilen er et slags mini-opslag, som kunderne kan blive præsenteret for på Google, hvis de søger efter én som dig. De behøver end ikke klikke ind på dit website, for det mest nødvendige (navn, telefonnummer, adresse og meget mere) får de serveret i en samlet, overskuelig ’pakke’ på Google.

Hvad din profil skal indeholde, kommer vi ind på senere, hvor vi har samlet de 8 vigtigste punkter du skal igennem for at få mest mulig effekt.

Vil du kombinere din Google Business Profile profil med optimeret SEO tekst, stærk link building og smart ads, for at få endnu større digital synlighed? Så er finddet det helt rigtige for dig.

Hvorfor er Google Business Profile en vigtig del af din markedsføring?

  • Fordi profilen er med til at får dig frem på scenen, så dine potentielle kunder kan få øje på dig i virvaret af konkurrenter
  • Fordi du med en veludfyldt profil kan være med til at fange potentielle kunder, der aktivt er i markedet, men som ikke nødvendigvis kender dig i forvejen
  • Fordi det er genvejen til at blive fundet lokalt. Hvis Preben i Roskilde søger på ’tagrenser i Roskilde’, og du er tagrenser i Roskilde-området, ja så er det da dig, Preben skal kontakte, ikke? Med Google Business Profile får Preben lettere øje på dig

Og tænk så på, hvor tit du selv har klikket videre til side 2 eller 3 på Google. Ikke siden Googles spæde start, vel? Derfor skal du være på side 1 – og helst i toppen – hvis du vil gøre de mange onlineshoppende danskere til dine kunder

quote

“Google får dig frem på scenen, så dine potentielle kunder kan få øje på dig i virvaret af konkurrenter.”

Google Business Profile er et gratis, brugervenligt værktøj. Hvis du gør dig umage med at udfylde din profil, kan det godt svare sig i forhold til den værdi, du kan opnå.

Andre fordele ved aktivt at bruge Google Business Profile:

  • Din mulighed for at interagere med kunder på Google
  • Din mulighed for at fange nye kunder. Fortæl om dine unikke fordele, og hvorfor kunderne skal vælge netop dig
  • Dine potentielle kunder får nem mulighed for at kontakte dig. De kan både se dit telefonnummer, adresse, åbningstider og meget mere
  • Dine kunder kan give dig deres bedste anbefalinger med få klik

Vi ved at du har travlt med din virksomhed.

Mangler du tiden til at komme ordentligt igang med Google Business Profile?
Vil du gerne have øget din synlighed, til relevante kunder?

Med finddet.dk hjælper vi dig godt igang og skriver en udførlig SEO-tekst til dig.
Du får endda også øget synlighed på nogle af landets største nyhedssites.

Læs endnu mere her

Hvad skal din profil indeholde?

Så langt, så godt. Du skal nu i gang med at udfylde oplysninger. Følg godt med, så guider vi dig til at udfylde din profil, så du kan sikre dig god synlighed på Google.

 

1) Virksomhedsnavn

Dit navn skal selvfølgelig stå som det første på din Google Business Profile-profil. Det bedste tip er: Hold dig til dit navn, og kun dit navn.

Det kan være fristende at skrive: Frisørsalon Jane, tidligere danmarksmester i klip.

Men hvis din salon hedder Frisørsalon Jane, så skal dét være dit navn på Google My Business.

 

2) Adresse

Skriv den adresse, dine kunder kan finde dig på, ind i Google Business Profile. Ikke alene kan dine potentielle kunder få rutevejledning til dig; du fremgår nu også på Google Maps.

 

3) Kategori

Hvad er din primære ydelse? Det skal fremgå under ’Kategori’. Du skal være specifik og så præcis som muligt. Har du en fransk restaurant, skal du skrive dét, fremfor blot at skrive ’restaurant’.

På den måde vil du altså blive vist, når dine potentielle kunder søger efter en fransk restaurant, hvor du har dine unikke kvaliteter.

Når din profil er oprettet, har du muligheden for at tilføje yderligere kategorier.

 

4) Åbningstider

Hvornår kan dine kunder komme forbi eller ringe til dig? Det vil de fleste, der søger efter noget konkret på Google, gerne vide. Du skal derfor have dine åbningstider tydelige på din Google Business Profile.
Men hvad så med ekstraordinære åbningstider?

Der kan være specielle dage, hvor du har lukket eller længere åbent. Du kan sagtens ændre åbningstider på specifikke datoer – og du kan nemt gøre det i forvejen.

Har du ikke nogen fysisk adresse, hvor dine kunder kan besøge dig, kan du med fordel angive din åbningstid som telefontid.

 

5) Kontaktmuligheder

Angiv, hvordan dine kunder kan kontakte dig. Skriv telefonnummer og e-mail, da det ofte er dét, mange vil søge specifikt efter.

Særligt til dem der søger på deres telefon (hvilket de fleste gør), er det praktisk, at de kan ringe op til dig blot ved at klikke på ’Ring’.

 

6) Er der levering?

Vis dine kunder, hvordan de kan handle med dig. Om det er shopping i butikken, afhentning eller levering kan for kunder have stor betydning, i valget af hvem de vil handle med.

Jo flere gode oplysninger, desto større grund er jo der til at vælge dig.

 

7) Attributter (eller alt det ekstra)

Ved at tilføje det, Google kalder attributter, kan du fortælle dine kunder, hvad du kan tilbyde som bonus.

Det kan fx være, du tilbyder gratis WiFi, gratis parkering eller udendørsservering. At tilføje den slags er en fordel, da du vil blive vist i søgeresultatet, hvis potentielle kunder søger efter virksomheder i din kategori, som tilbyder ​netop dette.

 

8) Beskrivelse

Det er her, du kan fortælle mere detaljeret, hvad du kan tilbyde, eller hvad der er særligt ved din virksomhed. Tænk på, hvad der adskiller dig fra dine konkurrenter. Det er det, du skal skilte med hér.

Fx
‘Vi har udført snedkeropgaver af høj kvalitet for vores kunder i 80 år, så vi ved, hvad vi laver’.
Eller
’Hos os kan du være sikker på at få en tid inden for en uge’.

 

Er det så nok?

Ja og nej. Gør du dig umage med at udfylde ovenstående, er du langt.

Der er dog flere ting, du skal skrive dig bag øret:

– Vedligehold din profil, så du altid fremstår med de aktuelle åbningstider, kontaktinformationer, billeder, osv. Ligesom telefonbogen udkom en gang årligt, hvor du lige så din ’profil’ efter i sømmene, skal du nu gøre det med din Google Business Profile

– Sørger du for, at dine kunder giver dig gode anbefalinger, vil du sandsynligvis også opnå større synlighed. Google er nemlig pjattet med virksomheder, der har de bedste anbefalinger

– Tag et kritisk blik på dine fotos. De skal som minimum være skarpe, godt beskåret og relevante. Et foto af din fysiske lokation kan være smart, så det er lettere for besøgende at finde dig i virkeligheden. Billeder kan også være med til at give din profil et mere personligt præg og skabe højere grad af troværdighed.

 

Og så er der alt det andet, du også kan gøre

Når alt det her er sagt (skrevet), er der meget andet, du også kan gøre for at øge din synlighed. Du kan købe bannerannoncer på lokale nyhedsmedier eller annoncer i den lokale avis. Du kan investere tid (og penge) i organisk såvel som betalt indhold på de sociale medier. Pressemeddelelser, annoncørbetalt indhold, radioreklamer
 
Er du synlig på flere kanaler, er der nemlig større chance for, at dine kunder kender dig, når dit navn dukker op på Google. Og du ved måske fra dig selv, at du også har tendens til at vælge de virksomheder, du trods alt har hørt om før, frem for dem, der er aldeles ukendte.

Det kan du blive lidt klogere på i artiklen: Sådan vælger du de rigtige medier

Kontakt os Book møde Nyhedsbrev

Kan vi hjælpe?

Skal vi hjælpe dig godt i gang med din markedsføring?

Ring op eller send en mail, vi sidder klar til at hjælpe dig.

Mediernes styrker

Book et møde i dag og få lagt en gratis markedsføringsplan

Navn*
Firma*
CVR nummer*
Arbejdsmail*
Telefon*
Fire forretningsfolk planlægger markedsføring på kontor
Indtast mødeinformationer
Foretrukne dage
Kommentar

Få større effekt af din markedsføring, få styr på dine unikke kvaliteter

Har du helt styr på dine unikke kvaliteter? Altså hvordan du skiller dig ud fra mængden, så kunderne vælger dig fremfor konkurrenten?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få en guide til at skille dig ud fra dine konkurrenter og få flere kunder i ”butikken”.

Indtast dine kontaktoplysninger her*
Fornavn
Efternavn
Virksomhed
Din arbejds e-mail
Jeg accepterer nedenstående samtykke

2 Håndværkere som arbejder med tagkonstruktion

Nyhedsbrevet, der styrker din markedsføring
*Ved tilmelding: Når du samtykker til modtagelse af nyhedsbreve fra Jysk Fynske Medier P/S, accepterer du modtagelse af elektroniske nyhedsbreve, som indeholder nyheder, markedsføringstiltag, konkurrencer samt tilbud om deltagelse i sociale og fagligevents for Jysk Fynske Medie samt udvalgte datterselskaber og egene brands. klik her for en komplet oversigt over udvalgte datterselskaber og brands. Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke via linket i bunden af den tilsendte e-mail eller ved henvendelse. Læs vores privatlivs- og cookiepolitik her