De lokale forbrugere er igen aktive, har du deres opmærksomhed?

Forbrugerne strømmer igen ud på restauranterne, barerne og hotellerne. Forbruget er steget med 25% sammenlignet med før corona-nedlukningen.
Vi ved, at forbrugerne ønsker at handle mere lokalt end tidligere.
Under nedlukningerne har det været grundet smittefaren og hjemmearbejdet, mens det fremover vil være med tanke på miljø, klima, bæredygtighed og ansvarlighed.
Her er tre ting der optager forbrugerne lige nu.
1. Bæredygtighed er blevet vigtigt
Vi kan ikke komme uden om det. Bæredygtighed fylder.
Og det er blevet til en forventning hos forbrugerne, at virksomhederne tænker og handler på bæredygtighed.
Forskellen fra tidligere er, at man ikke længere bare kan tale om det, men man skal vise, hvad man konkret gør.
Som virksomhed er det derfor vigtigt, at du viser hvad du gør for at fremme bæredygtigheden.
2. Sundhed fylder hos forbrugerne
Det fyldte en del før corona – at være sund i krop og sjæl – og det fylder stadig. Men der er kommet en ekstra dimension. Vi skal være raske.
Specielt nu hvor corona stadig spøger i samfundet.
Tal ind i, at det er trygt at handle hos dig. Fortæl hvilke tiltag eller produkter, der bakker op om sundhed i krop og i sjæl.
3. Mangel på tid – gør det nemt for dine kunder
Forbrugerne har travlt. De er hurtigt kommet tilbage til deres hektiske hverdag hvor forældremøder og madpakker fylder.
Du kan hjælpe forbrugerne med at spare tid og gøre valget nemmere – fx igennem opsætningshjælp eller abonnementsløsninger.
Det kan også være, at du har en sammensat pakke af produkter. Så skal dine kunder ikke tage stilling til, hvilke produkter der skal sammensættes.
Uanset hvad, så er det vigtigt at du gør det nemt for dem at vælge.
Tænk selv over det. Hvis du har 36 valg, hvor lang tid skal du så bruge på at tage en beslutning?
Hvis du derimod har 3 valg, så er det meget lettere for dig at træffe en beslutning.
Vil du have flere forbrugerindsigter, tips og tricks til ind markedsføring og gode råd til din forretning?
Så tilmeld dig vores nyhedsbrev lige her.
Du får samtidig en guide, til hvordan du bruger Storytelling i din markedsføring.
Kilder:
JFM analyse
Berlingske, d. 1. november 2021
Dagligvarehandlen, d. 4. november 2021