5 tips til din hjemmeside

Din hjemmeside er dit digitale udstillingsvindue. Tal fra Dansk Erhvervs e-handelsanalyse viser, at knap hver 8. forbruger foretrækker at handle alle typer af varer online.
Tallene viser også, at hele 81 % af forbrugerne søger viden om et produkt online, inden de køber det*.
Derfor er det vigtigt, at din hjemmeside bidrager til din forretning og ikke mindst guider kunderne til at handle i din virksomhed.
Hjemmesiden spiller ikke kun en vigtig rolle for e-handelsvirksomheder. Også servicevirksomheder kan drage stor fordel af at opbygge en velfungerende og informationsrig hjemmeside.
Men hvordan griber man helt konkret det der med hjemmesiden an? Skal du have en ny, eller trænger den nuværende til en opdatering?
Er du nysgerrig på, hvordan du opbygger en hjemmeside, der driver salg til din forretning og som skaber værdi for dine kunder? Så læs med her!
Her er 5 tips, til dig der enten ikke har en hjemmeside endnu, dig hvis hjemmeside kan trænge til en opdatering eller dig som bare gerne vil være sikker på at din nuværende er up-to-date.
1. Start med at spørge dig selv: Hvad vil jeg gerne med min hjemmeside?
Der findes et hav af forskellige virksomheder til forskellige formål. En B2B-virksomheds hjemmeside adskiller sig meget fra en webshop.
En B2B-hjemmeside kan være skabt til at øge kendskabsgraden og give grundlæggende oplysninger, hvorimod en webshop skal gøre det nemt for forbrugeren at handle produkter – og du skal have en stigende omsætning i den.
Så… Find formålet med din hjemmeside og bestem dig for, hvordan den skal understøtte din forretning.
Der findes rigtig mange hjemmesider derude. Derfor bør du sigte efter at gøre din hjemmeside så unik som muligt indenfor dine brandguidelines.
Og at have et klart formål og mål vil hjælpe dig med til at skille dig ud fra andre.
2. Find et passende navn til din hjemmeside
Din hjemmeside har brug for et navn – og gerne et, der er nemt for dine kunder at huske.
Tænk på et unikt navn, der er nemt at huske. Brug gerne lidt tid på at brainstorme og vær opmærksom på, hvordan dit hjemmesidenavn er med til at brande din virksomhed. Du bør derfor være opmærksom på at vælge noget, der læner sig godt op ad dit virksomhedsnavn.
Sørg for, at det er nemt både at huske og at stave. Gør navnet så konkret og kort som muligt. Det gør det lettere for forbrugerne at finde ind til din hjemmeside – uanset om de ser navnet i den lokale ugeavis eller hører det i radioen.
Hold dig fra bindestreger og tal.
Lad mig lige komme med et par eksempler på, hvordan et hjemmesidenavn kan se ud.
- www.karstensdyreshop231-vestergade-21.dk
- www.karstensdyreshop.dk
Hvilken er nemmest at huske?
Nummer 2, ikke sandt?
Når du har valgt dit navn, skal du lave dit indhold. Og sørge for at optimere det til søgemaskiner.
3. Skab indhold (og lav det SEO venligt)
At bygge en flot designet og visuelt tiltalende hjemmeside giver dig en stor fordel, men vinder ikke det hele for dig.
En anden og vigtig del af kampen, er at skabe værdifuldt indhold af høj kvalitet og optimere det til søgemaskiner. Men husk altid. Skriv til dine kunder, og optimér indholdet til søgemaskinerne.
Fra din startside til kontaktformularen vil indholdet spille en stor rolle i at fastholde dine besøgende og få dem til at tage kontakt eller købe af dig.
Derfor er der vigtigt, at du vælger de rigtige ord og Call-to-Actions. De gode tekster er i stand til at overbevise og vinde kunder over på din side.
Derudover skal du tænke på nøgleord, som kan hjælpe søgemaskiner med at finde dig ved relevante søgninger. Og sørg for at din Meta-data spiller.
Derfor! Lav en grundig søgeordsundersøgelse og vælg de rigtige søgeord. Byg også både interne og eksterne link. De er begge vigtige faktorer for din samlede SEO.
4. Test alle sider, inden du går live
Men husk lige at teste alle sider inden.
Din hjemmeside skal være responsiv. Det betyder, at du skal sørge for, at din hjemmeside passer til skærmen på forskellige enheder. Alle dine besøgende fra både mobiltelefoner, tablets og computere skal have en god oplevelse på din side.
Sørg også for, at den virker i browsere som Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Bing, Microsoft Edge, Internet Explorer. Ja, kort sagt, alle de gængse og ikke-gængse browsere, som dine kunder bruger.
Og husk, bare fordi du bruger Google Chrome, betyder det ikke, at alle dine kunder gør det.
5. Sæt den live, og husk at opdatere den
Alt er klart. Hjemmesiden er klar til at gå live. Nu kan du trykke på “Live-knappen”, og glæde dig til at se hvordan den performer.
Se på dine nøgletal som antallet af besøgende, gennemsnitlig tid på hjemmesiden, klik-frekvensen og afvisningsprocenten.
Alle ovenstående parametre hjælper dig med at forstå, hvor længe dine besøgende er villige til at bruge tid på siden, og om de får værdi ud af det.
Lever den ikke op til dine forventninger, skal du sørge for at finde ud af, hvor det går galt og justere det til.
Hvis den lever op til eller overgår forventningerne, så fortsæt med det du gør. Og så skal du arbejde med at skabe mere trafik til den. Her kan digital annoncering give dig en fordel.
Og så skal du huske at håndtere din SEO kontinuerligt. Det kræver en indsats at komme til at ligge i toppen af Google søgninger. Og selvom du ligger i toppen på et tidspunkt, kræver det også en indsats at forblive der.
Skal vi hjælpe dig med at blive synlig online?
Er det tid til servicetjek af din hjemmeside og markedsføring?
Har du spørgsmål eller brug for sparring og rådgivning?
Vi står altid klar til at hjælpe dig og din virksomhed.
Kilde:
GE Shopper Research Study, 2019