5 tips til fængende SoMe-opslag

Du kender det! Vi drukner i information på internettet i form af reklamer, blog-indslag, SoMe opslag og videoer. Alle har noget at sige!
Så hvordan sørger du for, at lige netop dit budskab kommer igennem til brugeren?
Det handler nemlig ikke om at skyde med spredehagl og opslå en række posts, hvor du bare siger noget for at sige noget. Du risikerer at forsvinde i mængden.
Men hvad bør du så gøre? Læs med her.
Du får herunder 5 gode råd til, hvordan du kan booste dit SoMe opslag, så det netop er dig, der fanger brugernes opmærksomhed. Vi vælger at fokusere på Facebook og LinkedIn.
1. Hav en plan fra start
For ikke at bidrage til den overflødige mængde af til tider irrelevant information, bør du have en plan med dine SoMe opslag.
Det er vigtigt, at du gør det klart for dig selv, hvad du vil opnå med opslaget, hvordan du vil gøre det og hvornår.
Det er også vigtigt at fastslå, hvem dit indhold skal nå ud til. Hvem er din målgruppe? Hvilket indhold er værdifuldt for dem? Hvad er budskabet?
Jo mere brugeren interagerer med dit opslag, jo større sandsynlighed er der for, at opslaget når ud til flere. Det er derfor vigtigt, at dine opslag skaber værdi for den målgruppe, du vil ramme.
2. Brug visuelle virkemidler på de sociale medier
Når du forsøger at fange læserens opmærksomhed, er der meget hjælp at hente i brugen af billeder og video.
Forestil dig, hvad der fanger læserens opmærksomhed, når de scroller gennem deres SoMe feed – er det endnu en klump tekst uden mellemrum eller et farverigt billede, der får dem til at stoppe op?
Vi anbefaler derfor, at du gør brug af billeder og video. Det er nemlig et godt værktøj til at skabe brugerinteraktion. Derudover prioriterer algoritmen at vise visuelle elementer frem for ren tekst. Der er altså større sandsynlighed for, at dit opslag bliver vist, hvis du bruger billeder og video.
3. Brug ENTER-tasten flittigt
De færreste åbner Facebook eller LinkedIn for at læse en roman.
Derfor er det vigtigt at skabe luft i teksten frem for at skrive én lang sammenhængende tekst. Det skal føles overkommeligt for læseren at læse dit opslag.
Brug ENTER-tasten flittigt og hold budskabet kortfattet!
Se et SoMe opslag som en smagsprøve frem for hele måltidet. Forsøg at holde teksten kort og skarp, og link eller henvis til din hjemmeside, hvor de kan finde hele ’måltidet’.
4. Skriv som et menneske
Har du nogensinde givet op på at læse et Facebook opslag eller en reklame fra en virksomhed, fordi de brugte for mange fagtermer og skrev for akademisk? Så har dine læsere også.
Som læser er det behageligt, når man kan mærke, at det er et andet menneske, der har skrevet opslaget. Skru ned for fagtermerne og skriv i læserens øjenhøjde. Husk, at det er dem, dit indlæg skal være værdifuldt for.
Tal direkte til dine læsere. Og tal i et forståeligt sprog, der gør, de får lyst til at lytte.
5. Brug annoncer til at nå ud til dit publikum
Der bliver dagligt delt millionvis af opslag på sociale medier, der alle skal fange brugerens opmærksomhed.
Du har måske bemærket, at der dukker mere og mere promoveret indhold fra virksomheder op. Det er fordi, at det er blevet sværere at nå ud til sin målgruppe gennem ordinært, ikke-betalt indhold. Her har du f.eks. også mulighed for at målrette dine opslag efter geografi, alder eller interesser.
Det er altså i højere grad blevet nødvendigt at promovere og annoncere din virksomheds indhold, hvis indholdet skal nå effektivt ud til din målgruppe.
Læs også: Få det største afkast med de rette marketingkanaler